Monika Stachowicz, Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Organizacja i finansowanie, 2024, 236 s., format A5, ISBN 978-83-8377-007-9 (druk), ISBN 978-83-8377-008-6 (wersja elektroniczna), cena 54,60 zł
Utrzymanie czystości i porządku w gminach to obowiązkowe zadanie własne gminy. Zawiera ono szereg czynności, które dotyczą między innymi sprzątania miejsc publicznych, gospodarki odpadami czy zapobiegania bezdomności zwierząt. Niniejsza publikacja obejmuje zakres organizacyjny, finansowy i prawny tych usług. Omówione są w niej podstawy prawne, mające źródło zarówno w polskich przepisach, jak i w prawie unijnym. Przedstawione zostały także decyzje, jakie muszą być podjęte w każdej gminie, w celu efektywnej organizacji poszczególnych zadań. Nie mniej ważna od organizacji jest kwestia finansowania tej usługi. Najważniejszym źródłem finansowania są w tym przypadku dochody własne gmin pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Poza tym należy tu uwzględnić inne dochody własne, subwencje oraz środki zewnętrzne.
Głównym celem autorki była zbiorcza prezentacja zasad dotyczących organizacji i finansowania utrzymania czystości i porządku w gminach, z punktu widzenia ekonomisty. Zagadnienia związane z utrzymaniem czystości i porządku w gminach zostały pogrupowane tematycznie i przedstawione w układzie funkcjonalnym, zadaniowym. Podjęta w niniejszej książce tematyka, z jednej strony ma zakres ograniczony ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z drugiej natomiast – jest na tyle szeroka, że żadne opracowanie nie jest w stanie wyczerpać jej w całości. Mimo to celem autorki było przygotowanie opracowania, które obejmie to zagadnienie zarówno w ujęciu teoretycznym, bazując na aktach prawnych i aktualnej literaturze przedmiotu, a także w ujęciu praktycznym, na podstawie artykułów, sprawozdań, informacji pochodzących ze stron internetowych gmin oraz własnej wiedzy i doświadczenia.
Spis treści
Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Rozdział 1. Utrzymanie czystości i porządku
jako obowiązkowe zadanie własne gminy. . . . . . . . . . 13
1.1. Zadania gminy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.2. Gospodarka komunalna . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.3. Formy realizacji zadań własnych . . . . . . . . . . . 24
Rozdział 2. Utrzymanie czystości i porządku
w gminach – zakres zadania . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozdział 3. Działalność organizująca. . . . . . . . . . . . 79
3.1. Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie. 80
3.2. Uchwały rady gminy dotyczące opłat
za gospodarowanie odpadami komunalnymi. . . . . 86
3.3. Ewidencje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.4. Ograniczenia działalności związanej z utrzymaniem
czystości i porządku w gminach. . . . . . . . . . . 97
3.5. Zamówienia publiczne. . . . . . . . . . . . . . . . 101
3.6. Sprawozdawczość. . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Rozdział 4. Utrzymanie porządku w miejscach publicznych. 121
4.1. Rozmieszczenie koszy ulicznych . . . . . . . . . . . 123
4.2. Utrzymanie czystości i porządku
w miejscach publicznych . . . . . . . . . . . . . . . 125
4.2.1. Zimowe utrzymanie dróg . . . . . . . . . . . . . . 126
4.2.2. Sprzątanie pozimowe . . . . . . . . . . . . . . . . 131
4.2.3. Utrzymanie czystości w okresie wiosennym i letnim. 134
4.2.4. Prace całoroczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
4.3. Deratyzacja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Rozdział 5. Odprowadzanie ścieków komunalnych. . . . . 147
5.1. Organizacja, podstawy prawne i założenia. . . . . . 147
5.2. Obowiązki gmin w gospodarce ściekowej. . . . . . . 150
5.3. Obowiązki właścicieli nieruchomości. . . . . . . . . 154
Rozdział 6. Zbiórka i zagospodarowanie
odpadów komunalnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
6.1. Organizacja, podstawa prawna i założenia. . . . . . 157
6.2. Zapobieganie powstawaniu odpadów. . . . . . . . . 163
6.3. Zbiórka odpadów komunalnych. . . . . . . . . . . 166
6.4. Odbiór odpadów komunalnych. . . . . . . . . . . . 174
6.5. Zagospodarowanie odpadów. . . . . . . . . . . . . 179
6.6. Gospodarka odpadami w Polsce w świetle danych
statystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Rozdział 7. Utrzymanie czystości i porządku
w budżecie gminy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
7.1. Budżet gminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
7.2. Dochody gminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
7.3. Klasyfikacja budżetowa. . . . . . . . . . . . . . . . 205
7.4. Utrzymanie czystości i porządku w budżecie
miasta Łodzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Bibliografia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Spis tabel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235