Nowości – KSZTAŁCENIE MEDYCZNE

Nowości - KSZTAŁCENIE MEDYCZNE
A. Cieślik, A. Słopiecka, I. Wołowska, D. Kozieł (red.), Historia szkoły pielęgniarskiej w Kielcach, 2019, cena 63,00 zł

Aleksandra Cieślik, Aleksandra Słopiecka, Irena Wołowska, Dorota Kozieł (red.), Historia szkoły pielęgniarskiej w Kielcach, 2019, 404 s., format B5,  ISBN 978-83-7133- 748-2, cena 63,00 zł

Tematem niniejszej publikacji jest historia kształcenia pielęgniarek w Kielcach, która obejmuje powstanie i funkcjonowanie czterech szkół pielęgniarskich. W poszczególnych rozdziałach monografii opisano działalność Państwowej Szkoły Pielęgniarstwa w Kielcach, Państwowego Czteroletniego Liceum Pielęgniarstwa w Kielcach, Liceum Medycznego w Kielcach oraz Medycznego Studium Zawodowego w Kielcach.

W książce zaprezentowano m.in. podstawy prawno-organizacyjne działalności wymienionych placówek, warunki lokalowe i materialne oraz działalność nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, zawodowych i praktycznej nauki zawodu. Ponadto przedstawiono sylwetki kadry kierowniczej oraz dyrektorów szkół, którzy przyczynili się do rozwoju kształcenia pielęgniarek w Kielcach i województwie kieleckim. W monografii zamieszczone są liczne zdjęcia dokumentujące wydarzenia realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego i okolicznościowych uroczystości kulturalno-oświatowych. Publikacja skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką kształcenia pielęgniarek w Kielcach obejmującego okres drugiej połowy XX wieku.

W. Kiebzak, Ustawienie mostka i kości krzyżowej w odniesieniu do krzywizn kręgosłupa jako sposób wartościowania sylwetki ciała podczas siedzenia, 2018, cena 29,40 zł

Wojciech Kiebzak,  Ustawienie mostka i kości krzyżowej w odniesieniu do krzywizn kręgosłupa jako sposób wartościowania sylwetki ciała podczas siedzenia, 2018, 152 s., format B5, ISBN 978-83-7133-720-8, cena 29,40 zł

Nieprawidłowa pozycja ciała, a w efekcie towarzyszące tym stanom przeciążenie struktur kręgosłupa może powodować zaburzenia pracy układu oddechowego, układu krążenia, perystaltyki jelit, funkcji zwieraczy czy też wady zgryzu, a przede wszystkim bóle kręgosłupa, głowy, klatki piersiowej i kończyn. Dolegliwości bólowe kręgosłupa jako następstwo nieprawidłowej pozycji podczas siedzenia mogą pojawić się już w wieku 7-9 lat. Prawidłowe siedzenie wiąże się z lepszą ogólną jakością życia i fizycznym funkcjonowaniem człowieka, a może być szczególnie istotne dla osób ze schorzeniami narządu ruchu. Jest to ważne z  następujących powodów – prawidłowa postawa  ma wpływ na poprawę funkcji układu oddechowego, zachowanie właściwości amortyzacyjnych kręgosłupa, zmniejszenie dolegliwości bólowych w okolicy serca, a także tworzenie pozytywnych myśli, poprawiających jakość życia. Prawidłowa sylwetka w pozycji siedzącej może  również zapewnić atrakcyjny wygląd, wskazujący na otwartość na innych i świadomość swej wartości. Celem niniejszej publikacji jest analiza relacji między ustawieniem trzonu mostka i kości krzyżowej Autor, na podstawie wyników własnych badań, obserwacji klinicznych  i doświadczeń oraz analizy piśmiennictwa wskazał na konieczność poszukiwania biomechanicznych kryteriów, które pozwolą na opisanie sylwetki ciała w pozycji siedzącej i ułatwią wdrożenie działań leczniczych. Wykryte w procesie własnych obserwacji klinicznych i opracowań naukowych kryteria pozwoliły wykazać ścisłą zależność jednoczesnych ruchów oraz ustawień poszczególnych części ciała, to jest trzonu mostka i kości krzyżowej oraz kifozy piersiowej i lordozy lędźwiowej względem siebie. Rozważania nad sposobem przebywania w pozycji siedzącej stanowią nowy i ważny element obszaru medycyny prewencyjnej. Publikacja zainteresuje czytelników zarówno środowiska medycznego, studentów kierunków medycznych, jak również osoby spoza tego kręgu.

A. Michalska, Sprawność funkcjonalna dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym, 2018, cena 26,25 zł

Agata Michalska, Sprawność funkcjonalna dzieci i młodzieży  z mózgowym porażeniem dziecięcym, 2018, 168 s., format B5, ISBN 978-83-7133-65850-32-4, cena 26,25 zł

Monografia poświęcona jest problematyce sprawności funkcjonalnej  osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, która oznacza zdolność do wykonywania podstawowych  czynności życia codziennego i niezależność od innych  w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych. Analizie poddano trzy składowe: samoobsługę, mobilność (umiejętność transferów) oraz funkcjonowanie społeczne (zaangażowanie w  życie rodzinne i aktywność społeczną). Koncepcyjnie praca została mocno osadzona na modelu Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, czego implikacją jest szeroki obszar badań, obejmujący zarówno czynniki osobnicze, jak i środowiskowe. Publikacja wskazuje granice samodzielności dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym w zakresie realizacji  szeroko pojętych czynności życiowych, wyznacza jej najistotniejsze predyktory. Informacje te mogą być punktem wyjścia optymalnego ukierunkowania  procesów terapeutyczno-pomocowych. Mogą również znaleźć praktyczne zastosowanie  na etapie  oceny wstępnej ewaluacji postępowania usprawniającego.

Publikacja zainteresuje czytelników zarówno środowiska medycznego, studentów kierunków medycznych, jak również osoby spoza tego kręgu.