„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 43, red. Bożena Matyjas, 2023, 738 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 149,04 zł
SPIS TREŚCI
BIOPSYCHOSPOŁECZNY ROZWÓJ CZŁOWIEKA. PRZEGLĄD WYBRANYCH TEKSTÓW
KAROLINA WIŚNIEWSKA (Karolina Wiśniewska, Zasoby rodzinne a funkcjonowanie dziecka przewlekle chorego) . . . . . . . . . . . 17
ANETA HALIGOWSKA (Maksym Wyderski, Marginalizacja społeczna ludzi starszych) . . . . 18
ALEKSANDRA KOTWICA (Anna Winiarczyk, Trudności wychowawcze dzieci w obiektywie rodziny migracyjnej) . . . .. . . 19
OKSANA DOBEK (Katarzyna Rogozińska, O potrzebie kształcenia studentow – przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie emisji głosu) . . . . . . . . . . . . . . 20
KORNELIA KRZYSZTOFIK, GABRIELA LEŚNIEWSKA (Monika Kubiak, Baśnioterapia jako nowatorska forma prowadzenia zajęć logopedycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym) . . . . . . 21
SANDRA NUREK, GABRIELA PALUCH, PATRYCJA PIETROWSKA, WIKTORIA LAMCZYK (Maciej Żywno, Wolontariat w dobie pandemii COVID-19) . . . . . . . . . . . . . . . . 22
MARTYNA BASIAK, KATARZYNA CZARKOWSKA (Patrycja Pańtak, Najważniejsze jest dobro dziecka, czyli władza rodzicielska przed i po rozwodzie) . . . . . . . 23
KAROLINA KACZMARCZYK, MILENA KONWA, DARIA KOPEĆ, NATALIA ŁATA (Aleksandra Szczygieł, Era multimediow – niebezpieczeństwa, wyzwania i możliwości dla edukacji i wychowania) . . . . . 24
ANNA LIZIS, MAGDA WIECH (Wanda Dróżka, Przemiana etosu i roli społecznej nauczycieli w świetle badań biograficznych) . . . . 25
PATRYCJA BAJ (Patrycja Pańtak, Najważniejsze jest dobro dziecka, czyli władza rodzicielska przed i po rozwodzie) . . . . . 26
ERYKA BŁĄDEK (Bożena Chrostowska, Potencjał grup samopomocowych w radzeniu sobie ze stygmatyzacją przeniesioną wśrod rodzicow dzieci z niepełnosprawnością) . . . . . . . . 27
ADRIANA BREWIŃSKA, KLAUDIA FRYDRYCH (Sławomir Cudak, Kształtowanie wartości dzieci i młodzieży w uwarunkowaniach społeczno-emocjonalnych współczesnej rodziny) . . . . . . . . 28
GABRIELA ADAMIAK (Monika Kubiak, Baśnioterapia jako nowatorska forma prowadzenia zajęć logopedycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym) . . . . . . . 29
GABRIELA BIENIASZ (Monika Maciejewska, Lekcje z pandemii. Doświadczenia kryzysowej edukacji zdalnej) . . . . . . . . 30
GABRIELA BOGDAN (Barbara Skałbania, Jak skutecznie pomagać – kompetencje nauczyciela do pomagania uczniom) . . . . . . . . 31
JULIA BUCZEK (Magdalena Leżucha, Karolina Czerwiec, Transpłciowość dzieci i młodzieży) . . . . 32
JUSTYNA DUBEŃSKA (Anna Winiarczyk, Trudności wychowawcze dzieci w obiektywie rodziny migracyjnej) . . . . . . .. . . . . . . . 33
PATRYCJA GUNIA (Anna Winiarczyk, Tomasz Warzocha, Jeszcze wybor czy już konieczność wykorzystywania przez nauczycieli TIK w edukacji? – opinie studentow
kierunkow nauczycielskich Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego) . . . . . .. . . . 34
AGATA GŁODEK (Magdalena Lejzerowicz, Indywidualizacja w działalności wychowawczej i dydaktycznej) . . . . . . 36
PATRYCJA HRYCKO (Eunika Baron-Polańczyk, Komunikacja sieciowa w hierarchii ważności działań dzieci i młodzieży w opinii uczniow i nauczycieli (raport z badań)) . . . . . . . 37
KAMILA PILCH (Teresa Giza, Kształcenie uczniow zdolnych – między inkluzją a segregacją) . . . . . . . 38
SANDRA SAJDAK (Aleksandra Szczygieł, Era multimediow – niebezpieczeństwa, wyzwania i możliwości dla edukacji i wychowania) . . . .. . . . . 39
KATARZYNA BIAŁOBRZESKA (Katarzyna Białobrzeska, Wykluczenie transportowe seniorow) . . .. . . . . . . . . . . 40
KRYSTIAN ŁATA (Paulina Forma, Socjopsychologiczny predyktor dorastania w rodzinie wielodzietnej) . . . . . . . 41
MONIKA MACIEJEWSKA (Monika Maciejewska, Lekcje z pandemii. Doświadczenia kryzysowej edukacji zdalnej a inicjowanie transformatywnego uczenia się studentow) . . . . . . . 42
WERONA KRÓL-GIERAT (Werona Król-Gierat, Zadania i kompetencje nauczyciela języka obcego w kształceniu integracyjnym: model sylwetki idealnej w ujęciu
spedydaktyczo‑pedeutologicznym) . . . 43
DOMINIKA FURMAN, PAULINA ZAPAŁA (Maja Piotrowska, Rodzice i dzieci w trakcie i po rozwodzie. Źrodła wsparcia i pomocy) . . . . . . . .. . . . 44
DIANA GŁUCH (Aneta Płusa, Wsparcie edukacyjne dziecka z autyzmem) . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
NATALIA ZIEMNIAK, WIKTORIA SOPEL (Karolina Wiśniewska, Zasoby rodzinne a funkcjonowanie dziecka przewlekle chorego) . . . . . .. . . . . . . 48
KAROLINA STANISZEWSKA (Marzenna Magda–Adamowicz, Kompetencje profesjonalne nauczyciela. Deskrypcje i reinterpretacje) . .. . . . . . . 50
MAGDALENA MERCIK (Sylwester Zagulski, Bieżące wyzwania edukacji antydyskryminacyjnej w Polsce) . . . . . . . . 51
JULIA ABRAMCZYK, WIKTORIA GIERLAK (Katarzyna Szostakowska, Wielowymiarowość infantylizacji osob starszych – wyniki badań) . . . . . . . .. . . 52
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
JOLANTA BONAR, ZUZANNA ZBRÓG, Realizacja zadania projektowego przez uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej – od komplementowania do pytań generujących wytwarzanie pomysłów . . . . .. . . 57
BEATA CIEŚLEŃSKA, JOLANTA SZEMPRUCH, JOANNA SMYŁA, Homeschooling in a Society of Change . . . .. . . . . . . 81
ANDRZEJ TWARDOWSKI, Rola konfliktów społeczno-poznawczych w procesie uczenia się dzieci . . . . . 93
MARZENNA NOWICKA, Pokolenie Alfa w klasach początkowych – głos o nieadekwatności oferty edukacyjnej . . . . . . . 107
SŁAWOMIR OLSZEWSKI, KATARZYNA PARYS, W poszukiwaniu rozwiązań przydatnych w edukacji włączającej – tutoring rówieśniczy . . . .. . . . . . . . 123
JOANNA ROKITA-JAŚKOW, Motywy wyboru studiów filologicznych a afiliacja do zawodu nauczyciela . . . . . . . . . . 145
WIOLETA DANILEWICZ, TOMASZ PRYMAK, TOMASZ ŚLIWOWSKI, O wybranych cechach migracji międzynarodowych oraz wyzwaniach społecznych z nich wynikających . . . . . 161
EWA KOS, Obecność technologii informatyczno-komunikacyjnych w pracy edukacyjnej nauczycieli z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a wczesnych etapach kształcenia . . . . .. . . . . . 181
JULIA SIENKIEWICZ-WILOWSKA, EVA ZAMOJSKA, Młodzież a klimat. Co wie, co robi i co czuje młodzież w obliczu zmian klimatycznych? . . . .. . 193
TERESA GIZA , JUSTYNA BOJANOWICZ, DANA VICHERKOVÁ, Nauczyciele czescy i polscy wobec kształcenia uczniów zdolnych . . . . . .. . . . 213
KATARZYNA POTACZAŁA-PERZ, MARCIN PERZ, Rola liderów w transformacji cyfrowej. Psychologiczne predyktory sukcesu . . . . .. . . . . . 235
TOMASZ WARZOCHA, ANNA WINIARCZYK, Studenci kierunku nauczycielskiego wobec kryzysowej edukacji zdalnej . . . .. . . . . . . . 267
TOMASZ ŁĄCZEK, Czynniki środowiska rodzinnego w kontekście wychowania dzieci do sukcesu życiowego . . . . . . .. 285
SŁAWOMIR CUDAK, Role społeczne jako istotne komponenty rozwoju środowiska lokalnego i ponadlokalnego . . . .. . . . . . 303
CEZARY KURKOWSKI , MONIKA RYNDZIONEK, Redefining organizational culture: gender equality plans in polish universities under the lens of critical discourse analysis . .. . . 315
AGNIESZKA KACZOR, Edukacja domowa w Polsce – perspektywa rodziców . . . . . . .. . . 333
MARTA UBERMAN, Współczesna koncepcja wychowania plastycznego Stefana Kościeleckiego w kontekście pedagogicznym . . . .. . . . 347
MARIUSZ CICHOSZ, Social pedagogy as science and its axiological dimension . . . . . . . . . . 367
RENATA JEDLIŃSKA, Inteligentne miasta a ekonomia współdzielenia . . . . . . . .. . . . 383
MARIA CESARZ, TOMASZ WARZOCHA, Edukacja domowa
z perspektywy rodzica . . . . . . . . .. . . . . 413
ANNA RÓG, (Post)pandemic challenges in pedagogical and psychological work with children and youth . . . . . . . . .. . . . . . . . . 427
WALDEMAR LIB, EUNIKA BARON-POLAŃCZYK, Edukacja ogólnotechniczna w systemie oświaty w Polsce – perspektywa funkcjonalnego analfabetyzmu technicznego młodych Polaków . . . . . . . .. . . . . . . 439
CEZARY KURKOWSKI, Teatr studencki jako katalizator sił społecznych w środowisku akademickim – rozważania teoretyczne . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . 455
PAULINA FORMA, Social support in a crisis situation on the example of the nationwide program of psychological and pedagogical support . . . . . . . . 467
MARIA BAJAK, Cyfryzacja wydarzeń kulturalnych jako sposób na kontakt z kulturą w dobie pandemii COVID-19 oraz dalsze perspektywy . . . . . . . .. . . 477
MARTA ŁASZCZYK-LICHOŃ, ANDRZEJ KOBIAŁKA, Wiek jako kryterium negatywnego wyróżnienia a przemoc wobec seniorów . . . . . . . . . . . 495
PAULINA FORMA, ANNA KANABROCKA, KAMILA LACH, Streetworking – The Stage of Environment Study. Theoretical-Practical Study . . . . . .. . . . . 507
PAULINA FORMA, ANNA KANABROCKA, JULIA WRONA, Streetworking –The Stage of Community Presence . . . . . . . . 519
PAULINA FORMA, ANNA KANABROCKA, NATALIA ZYS, Streetworking – Introduction/Engagement Stage in the Local Community . . . . . 531
PAULINA FORMA, ANNA KANABROCKA, NATALIA OSET, Streetworking – Building Relationships Stage . . . . . . . . 545
PAULINA FORMA, ANNA KANABROCKA, KATARZYNA GOŁĘBIOWSKA, Streetworking – Support and Intervention Stage . . . . . . . . 553
BADANIA I KOMUNIKATY
BOŻENA KANCLERZ, PAULINA PERET-DRĄŻEWSKA, LUCYNA MYSZKA-STRYCHALSKA, MATEUSZ MARCINIAK, EWA KARMOLIŃSKA-JAGODZIK,
Zmiany w zakresie miejsca zamieszkania, sytuacji rodzinnej i ekonomicznej w czasie epidemii COVID-19 w kontekście poczucia bezpieczeństwa współczesnej młodzieży akademickiej . . . . . .. . 569
ZOFIA OKRAJ, „Triada pasji” w twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich – relacja z badań . .. . . . . . . . . . 587
MAGDALENA PIORUNEK, Nierozwiązany problem opieki nad osobami starszymi – polskie opiekunki/opiekunowie osób starszych w Niemczech . . . . . . . . . . 607
KATARZYNA LIPSKA, TOMASZ WAJS, SANDRA KLIMCZAK, Wierzę, więc się nie lękam? – o roli religijności i duchowości w związku z lękiem przed COVID-19 . . . . . . . . . . . . . 625
PAWEŁ KURTEK, MATEUSZ BIENIEK, The regulatory role of soft fascination with nature and Nature Relatedness in improving the voluntary attention . . . . . . . . . . . . . . 651
ALICJA BAUM, JOANNA ŁUKASIEWICZ-WIELEBA, Nadzieja na sukces i satysfakcja z życia utalentowanych sportowczyń i sportowców . . . . . . . . . . . 669
PAULINA FORMA, ELIZA MAZUR, EDYTA LAURMAN-JARZĄBEK,
MONIKA SZPRINGER Poczucie gniewu i natężenie lęku wśród osób odbywających karę pozbawienia wolności . . . . . . . . . . 687
TOMASZ WARCHOŁ, Inspiration activity of primary school pupils during non-formal education classes – Research report . . . . . .. 709
RECENZJE, SPRAWOZDANIA, OPINIE
KAROLINA WIŚNIEWSKA, JUSTYNA MIKO-GIEDYK, BARTŁOMIEJ KOTOWSKI, Sprawozdanie z XXXVI Letniej Szkoły Młodych Pedagogów i Pedagożek im. Marii Dudzikowej . . . 727