PEDAGOGIKA I PSYCHOLOGIA – Katalog publikacji nr 3

PEDAGOGIKA I PSYCHOLOGIA - Katalog publikacji nr 3
K. Wiśniewska, Rodzinne i pozarodzinne zasoby determinujące jakość życia dzieci z chorobą reumatyczną, 2022, cena 58,80 zł

Okładka, Karolina Wiśniewska, Rodzinne i pozarodzinne zasoby determinujące jakość życia dzieci z chorobą reumatycznąKarolina Wiśniewska, Rodzinne i pozarodzinne zasoby determinujące jakość życia dzieci z chorobą reumatyczną, 2022, 324 s., format B5, ISBN 978-83-67580-04-5, cena 58,80 zł

Publikacja podejmuje zagadnienia dotyczące jakości życia dzieci z chorobą reumatyczną, a także zasobów rodzinnych i pozarodzinnych stanowiących jej uwarunkowania. Głównym celem niniejszej pracy jest poznanie i określenie charakteru zależności zachodzących pomiędzy zasobami rodzinnymi i pozarodzinnymi dzieci z chorobą reumatyczną a jakością ich życia. Książka prezentuje wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę publikacji przy pomocy kwestionariusza KIDSCREEN-52, autorskiego kwestionariusza dotyczącego zasobów oraz autorskiego kwestionariusza wywiadu wśród dzieci u których zdiagnozowano schorzenie reumatyczne. Dzięki przeprowadzonym badaniom możliwe było przybliżenie tematyki związanej z psychospołecznym funkcjonowaniem oraz trudnościami z jakimi codziennie muszą zmagać się dzieci cierpiące na choroby reumatyczne, a przede wszystkim jakością ich życia. Co więcej zostały wyróżnione jej wymiary i wskaźniki, które znajdują się u badanych na najwyższym i najniższym poziomie, co istotne jest z punktu widzenia konieczności ulepszania modelu pracy z nimi zarówno w środowisku rodzinnym, szkolnym jak i społecznym. W publikacji podkreślono znaczenie zasobów w życiu dzieci z chorobą reumatyczną, które w różnym stopniu warunkują ich jakość życia w zależności od konkretnego jej obszaru, a ich ocena może pomóc w dalszej pracy z dzieckiem. Dzięki nim działania skierowane na podniesienie bądź utrzymanie wysokiego poziomu jakości życia w wielu obszarach mogą być bardziej efektywne i zindywidualizowane. Książka stanowi częściowe uzupełnienie wiedzy teoretycznej w zakresie jakości życia dzieci cierpiących na schorzenia reumatyczne i jej uwarunkowań, a także może stać się inspiracją do podejmowania dalszych badań w tym obszarze.

M. Wojciechowska, I. Żeber-Dzikowska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności. Aspekty teoretyczno-empiryczne i praktyczne, 2022, cena 71,40 zł

Okładka, Mariola Wojciechowska, Ilona Żeber-Dzikowska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności.Mariola Wojciechowska, Ilona Żeber-Dzikowska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności. Aspekty teoretyczno-empiryczne i praktyczne, 2022, 424 s., format B5, ISBN 978-83-67580-14-4, cena 71,40 zł

Celem  publikacji jest przedstawienie analizy przeobrażeń w przestrzeni  pomocy społecznej i pracy socjalnej, które wpisują się  w dynamicznie  zmieniające się realia  współczesnego świata. W zakresie rozważań zostały  ujęte  diagnozy zmiany indywidualnego i społecznego  funkcjonowania  jednostki zarówno w wymiarze osobistym jak i środowiskowym. Interdyscyplinarna naukowa refleksja podjęta w publikacji obejmuje konteksty teoretyczno-badawcze dotyczące  między innymi  stanu pracy socjalnej, działania instytucji pomocowych, czy też podejmowania  pozainstytucjonalnych działań wspólnotowych. Ważnym uzupełnieniem ujęcia teoretycznego pracy jest nawiązanie do aktualnego, praktycznego wymiaru pracy socjalnej uwzględniającego nowe formy pomocy i wsparcia. Adresatami publikacji są oprócz środowisk naukowych podmioty podejmujące  działania ukierunkowane na rozwiązania problemów społecznych – nauczyciele, psychologowie, pracownicy socjalni, duchowni, studenci. Osoby te pracują na rzecz ludzi potrzebujących pomocy (seniorów, chorych, uzależnionych, samotnych, dotkniętych skutkami pandemii Sars-Cov-2). Monografia może być wykorzystana  do kształcenia kadr zatrudnionych po to aby rozwiązywać problemy  w obszarze pomocy społecznej  i pracy socjalnej.

Spis treści

WPROWADZENIE . . . . .    9

ROZDZIAŁ I

INTERDYSCYPLINARNE KONTEKSTY PRACY SOCJALNEJ

Interdisciplinary contexts in social work . . . . . . . . 15

 

Wanda Dróżka

Mistrzostwo osobiste podstawą nowoczesnego profesjonalizmu. Kontekst pracy socjalnej

Personal mastery is the basis of modern professionalism. The context of social work . . . . . . . . . .17

 

Zbigniew Formella

Miejsce młodego człowieka w dzisiejszym świecie: od potencjału osobowościowego do uwarunkowania środowiskowego

The place of a young person in today’s world: from personality potential to environmental conditioning . . . . . . . . 35

 

Bożena Matyjas

Praca socjalna w środowisku lokalnym. Teoretyczne i empiryczne odniesienia do pedagogiki społecznej

Social work in local environment. Theoretical and empirical references to social pedagogy . . . . . . . . . . . . 49

 

Halina Mielicka-Pawłowska

Socjoekologiczne podstawy pomocy społecznej

Socio-ecological foundations of social assistance . . . . . . . 61

 

ROZDZIAŁ II

INDYWIDUALNE I INSTYTUCJONALNE DZIAŁANIA W CELU POPRAWY JAKOŚCI DZIAŁAŃ POMOCOWYCH I ICH REZULTATÓW

Individual and institutional actions aimed at improving the quality of aid activities and their results . . . . . . . .   81

 

Edyta Lichomska-Milewska

Państwo opiekuńcze a dobroczynność. O ewolucji pomocy społecznej

Welfare state and charity. About the evolution of social assistance . . . . . 83

 

Andrzej Kościołek, Szymon Ciupa

Miasto inteligentne a problemy społeczne

A smart city juxtaposed to social problems . . . . . . . . . . .97

 

Anna Strumińska-Doktór, Małgorzata Jagodzińska

Działalność pedagogiczna instytucji pomocowych wspierana przez samorządy terytorialne na przykładzie dzielnic Warszawy

Pedagogical activity of aid institutions supported by local governments on the example of the districts of Warsaw . . . . . . . . 121

 

Wioletta Praszek

Organizacje typu non-profit jako wsparcie dla działalności pomocy społecznej w Polsce

Non-profit organizations as a support for social work activity in Poland . . . . . . . .143

 

ROZDZIAŁ III

ZNANE I NIEZNANE OBSZARY PRACY SOCJALNEJ

Known and unknown areas of social work . . . . . . . . . . . . . . 163

 

Marcin Dzik, Robert Karyś, Daniel Zając, Filip Kuzincow, Mariola Wojciechowska

Internet jako narzędzie realizacji zadań zawodowych przez pracowników socjalnych

The internet as a tool for social workers to carry out professional tasks . . . . . . . . . 165

 

Bartłomiej Kotowski, Krystian Łata

Fandomy trzeciego wieku. Od świata realnego do wirtualnych aktywności

Third Age Fandoms. From the real world to virtual activities . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

 

Monika Wojtkowiak

Pomoc w sytuacji zagrożenia – potrzeby, wyzwania, wnioski

Emergencyassistance – needs, challenges, conclusions . . . . . . . . . . . . . . .199

 

Sabina Pawlas

Podejście rozwojowe w onkologicznej pracy socjalnej

Developmental approach in oncological social work . . . . . . . 213

 

Renata Miszczuk

Postrzeganie potrzeb osób starszych przez studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

Perceived needs of the elderly by students of Jan Kochanowski University in Kielce . . . . . . . . . . . . 227

 

Patrycja Jagusińska

Opieka senioralna – wyzwanie XXI wieku

Senior care – the challenge of the 21st century . . . . . . . . 237

 

Karolina Klimczyk-Miśtal

Postrzeganie osob z niepełnosprawnością przez studentow kierunku praca socjalna

Perception of persons with disabilities by social work students . . . . . . 249

 

Paulina Forma

Pomoc i wsparcie rodzinie w kryzysie. Implikacje teoretyczne i praktyczne

Help and support for the family in crisis. Theoretical and practical implications . . . . . . . . . 267

Iwona Bujarska

Rodzina wielodzietna w systemie pomocy społecznej

Multi-child family in the social service system . . . . . 281

 

ROZDZIAŁ IV

ROLA I ZNACZENIE PRACY SOCJALNEJ W PROFILAKTYCE UZALEŻNIEŃ

The role and significance of social work in the addiction prevention . . . . . . . . . 299

 

Ilona Żeber-Dzikowska, Kinga Przybyszewska

Oddziaływanie terapeutyczne na funkcjonowanie osob wspołuzależnionych

Therapeutical impact on co-alcoholics’ functioning . . . . . . . . . . 301

 

Marta Wilk

Picie alkoholu i uprawianie hazardu – wybrane problemy uzależnień i terapii

Alcohol drinking and gambling – selected problems of addiction and therapy . . . . . . . . . . 321

 

ROZDZIAŁ V

PROFESJONALIZACJA W ZAWODZIE PRACOWNIKA SOCJALNEGO, MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA

Professionalization in the job of a social worker, possibilities and limitations . . . . . .   339

 

Sylwia Kowalska-Myśliwiecka, Maria Bernat, Jerzy Bugliński, Katarzyna Kijewska

Satysfakcja z pracy zawodowej pracownika socjalnego i czynniki ją kształtujące

Job satisfaction of a social worker and factors that shape it . . . . . . . . . . . . . 341

 

Pająk Eryk

Ryzyko wypalenia zawodowego w profesjonalnej pracy socjalnej

Risk of the job burnout in professional social work . . . . . . . . . . 359

 

Cyran Marta

Losy absolwentów kierunku praca socjalna

The fate of graduates of the field of study: social work . . . . . . . 377

 

Aleksandra Pięta

Przyszłość pracy socjalnej jako profesji

The future of social work as a profession . . . . . . . . . . 399

 

 

 

M. Wojtkowiak, Poznać – zrozumieć – rozmawiać. (Nie) oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej, 2021, cena 35,70 zł

Okładka, Poznać – zrozumieć – rozmawiać. (Nie) oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej, Monika WojtkowiakMonika Wojtkowiak, Poznać – zrozumieć – rozmawiać. (Nie) oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej, 2021, 204 s., format B5, ISBN 978-83-7133-917-2, cena 35,70 zł

Książka podejmuje problematykę Internetu jako zjawiska wieloaspektowego i analizowanego z rożnych perspektyw. Punktem wyjścia dla podjętych rozważań jest pojęcie społeczeństwa informacyjnego (w różnorakich ujęciach teoretycznych) oraz przybliżenie zjawisk specyficznych dla omawianego obszaru. Uchwycono zatem płaszczyzny zagadnień. Takich jak temporalność, granice, komunikacyjność, relacyjność w e-sieci, podjęto się także ustalenia terminów charakterystycznych dla indywidualnego i społecznego e-funkcjonowania. Szczególną uwagę opracowanie poświęca młodzieży i dzieciom oraz ich działaniom podejmowanym w e-sieci.  W perspektywie podjętych rozważań, dokonano opisu wybranych zjawisk swoistych dla e-środowiska dotyczących funkcjonowania w nim młodych ludzi, a także implikowanych tym potrzeb profilaktycznych i pomocowych. Istotnym elementem książki są zalecenia pedagogiczne odnoszące się do poszczególnych obszarów opisanych w trakcie realizacji charakterystyki środowiska. Opracowanie adresowane jest do studentów pedagogiki i psychologii, może służyć także rodzicom, wychowawcom, pedagogom, nauczycielom i wszystkim zainteresowanym bezpieczeństwem młodego człowieka w Internecie.

M. Wolska-Długosz, Aspiracje edukacyjne i zawodowe licealistów pochodzących z rodzin dotkniętych bezrobociem, 2012, cena 31,50 zł

p63 Małgorzata Wolska-Długosz, Aspiracje edukacyjne i zawodowe licealistów pochodzących z rodzin dotkniętych bezrobociem, 2012, 304 s., format B5, ISBN 978-83-7133-496-2, cena 31,50 zł

Aspiracje jako ważny element w rozwoju osobowości młodego człowieka są ważnym zagadnieniem, wymagającym ustawicznego rozpoznawania i uwzględniania w pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym szczeblu edukacyjnym. Diagnoza aspiracji pozwala na właściwe określenie celów i zadań procesu edukacyjnego. W związku ze zmianami na rynku pracy polegającymi na istnieniu znacznego bezrobocia i na rosnących wymaganiach wobec kandydatów do pracy, wykształcenie zaczyna być traktowane jako inwestycja mająca zapewnić lepsze perspektywy zawodowe. Zauważa się, że w problematyce aspiracji dokonuje się przesunięcie ich przestrzeni w stronę nowych, nie eksplorowanych obszarów. Obserwuje się, iż moda na sukces staje się obowiązującym standardem i wzorem wychowawczym. Współcześnie osiągnięcie sukcesu staje się wytyczną – wypada zdobyć wykształcenie, a następnie cieszący się prestiżem i popytem zawód. Tak pojmowany sukces staje się wartością organizującą aspiracje młodzieży, bez względu na posiadane przez nią możliwości jego osiągnięcia. Książka składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono problematykę aspiracji i czynników je determinujących. Wyjaśniono różne rozumienia pojęcia aspiracje, ich poziom i rodzaje. W drugim rozdziale opisano społeczny kontekst kształtowania się aspiracji młodzieży. Rozdział kolejny zawiera rozważania poświęcone teorii projektowania przyszłości edukacyjno-zawodowej licealistów wraz z zarysem działań poradnictwa zawodowego. Rozdział czwarty poświęcony jest analizie zjawiska bezrobocia w literaturze przedmiotu. Ważnymi jego częściami składowymi są: rozumienie definicji zagadnienia, określenie przyczyn, skutków, typologii zachowań i teorii bezrobocia. Rozdział piąty szczegółowo przedstawia problematykę badań, zastosowane metody i techniki, organizację procesu badawczego oraz uwagi o statystycznym opracowaniu materiału empirycznego. Szósty rozdział obejmuje analizę i interpretację wyników badań własnych dotyczących społeczno-demograficznej charakterystyki badanej zbiorowości, jej planów edukacyjnych i zawodowych oraz cenionych wartości. Ostatni rozdział stanowi próbę syntezy dokonaną na podstawie zebranych danych empirycznych. Książka skierowana jest do szerokiego grona odbiorców – nauczycieli, rodziców i władz oświatowych.

M. Wolska-Długosz, Oczekiwania rodziców wobec aspiracji edukacyjnych i zawodowych licealistów, 2013, cena 22,05 zł

p65 Małgorzata Wolska-Długosz,Oczekiwania rodziców wobec aspiracji edukacyjnych i zawodowych licealistów,2013, 189 s., format B5, ISBN 978-83-7133-526-6, cena 22,05 zł

Publikacja składa się z trzech rozdziałów. Pierwsze dwa stanowią część teoretyczną, trzeci zawiera opis metodologii badań oraz omówienie uzyskanych wyników badań. W rozdziale pierwszym omówiono problematykę aspiracji i czynników je determinujących. Wyjaśnione zostały różne rozumienia pojęcia aspiracje, ich poziom, rodzaje, co pozwala wypracować i dookreślić system pojęć przydatnych przy podejmowaniu badań. Opisano także społeczno-pedagogiczny kontekst kształtowania się aspiracji młodzieży. Rozdział drugi dotyczy problematyki edukacji w dobie globalizacji. Skupiono się na wyzwaniach, jakie współczesny świat stawia przed edukacją. Rozdział trzeci stanowi próbę syntezy dokonaną na podstawie zebranych danych empirycznych poprzedzoną szczegółowo przedstawioną problematyką badań, zastosowanych metod i technik, a także organizacją procesu badawczego. Obejmuje także analizę i interpretację wyników badań własnych dotyczących społeczno-demograficznej charakterystyki badanej zbiorowości, oczekiwań rodziców wobec aspiracji edukacyjnych i zawodowych swoich dzieci – licealistów. W tej części pracy ukazano również ogół powiązań między czynnikami determinującymi wybory przyszłej szkoły i zawodu (dokonywane przez badanych rodziców i licealistów). Pracę kończą wnioski, wykazy tabel, rysunków oraz bibliografia.

M. Wolska-Długosz, Recepta na życie – o orientacjach życiowych młodzieży akademickiej, 2019, cena 29,40 zł

Małgorzata Wolska-Długosz, Recepta na życie – o orientacjach życiowych młodzieży akademickiej, 2019, 194 s., format B5, ISBN 978-83-7133-759-8, cena 29,40 zł 

 Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów.

W rozdziale pierwszym omówiono problematykę orientacji życiowych  i czynników je determinujących. Wyjaśnione zostały różne rozumienia pojęcia orientacje, ich typy i uwarunkowania. Przeanalizowano czynniki mające wpływ na tworzenie się tychże orientacji, co pozwoliło wypracować i dookreślić system pojęć przydatnych przy podejmowaniu badań.

Rozdział kolejny odnosi się do młodzieży studiującej.  Aspekt ten został przedstawiony w świetle psychologii rozwojowej. Dokonano w nim charakterystyki okresu rozwojowego, jakim jest wczesna dorosłość. Przybliżono najczęstsze problemy tego okresu oraz jego charakterystyczne cechy.

Rozdział trzeci stanowi próbę syntezy dokonaną na podstawie zebranych danych empirycznych, poprzedzoną szczegółowo przedstawioną problematyką badań, zastosowanych metod i technik, a także organizacją procesu badawczego. Ta część książki obejmuje również analizę i interpretację wyników badań własnych dotyczących społeczno-demograficznej charakterystyki badanej zbiorowości, orientacji edukacyjnych i zawodowych młodzieży, ich orientacji rodzinnych oraz tych związanych z wartościami i globalizacją. W tej części książki ukazano również ogół zależności między orientacjami życiowymi badanej młodzieży a ich sytuacją rodzinną. Pracę zamykają wnioski z przeprowadzonych badań, bibliografia oraz wykazy tabel i rysunków.

R. Zaborek, Selekcyjne funkcje szkoły a szanse edukacyjne uczniów, 2016, cena 18,90 zł

Gimnazjum_okl

Renata Zaborek, Selekcyjne funkcje szkoły a szanse edukacyjne uczniów, 2016, 144 s., format B5, ISBN 978-83-7133-671-3, cena 18,90 zł

 Prezentowana książka składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy przedstawia gimnazjum w kontekście historycznym i społecznym. Drugi rozdział stanowi analizę pojęcia selekcji szkolnej, rozważania zostały tutaj oparte na modelu Mirosława Szymańskiego. Kolejny rozdział zawiera informacje o prowadzonych badaniach naukowych, których celem było ustalenie i wyjaśnienie założonych i rzeczywistych funkcji gimnazjum. Rozdział czwarty przedstawia charakterystykę środowiska szkolnego wybranych szkół oraz wyniki badań uzyskane drogą ankiety skierowanej do uczniów gimnazjum z terenu województwa świętokrzyskiego. Zamyka on analizę    wskazanych grup czynników warunkujących selekcję szkolną z arkusza diagnostycznego. Na podsumowanie publikacji składają się konkluzje z badań oraz wnioski i sugestie zmierzające do poprawy funkcjonowania gimnazjów.

A. Zając, A. Kominek, Kompetencja komunikacyjna dzieci wysokofunkcjonujących ze spektrum autyzmu. Studium pragmalingwistyczne, 2019, cena 31,50 zł

Anna Zając, Andrzej Kominek, Kompetencja komunikacyjna dzieci wysokofunkcjonujących ze spektrum autyzmu. Studium pragmalingwistyczne, 2019, 228 s., format B5, ISBN 978-83-7133-832-8, cena 31,50 zł

Celem publikacji jest próba przedstawienia kompetencji komunikacyjnej dzieci wysokofunkcjonujących  ze spektrum autyzmu.

Książka podzielona jest na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczna składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich starano się odpowiedzieć na pytanie czym jest autyzm, zgodnie z najnowszymi ustaleniami badaczy.

Kolejny rozdział traktuje o kompetencji komunikacyjnej oraz kompetencji językowej. Przedstawiono tu periodyzację rozwoju mowy dzieci. Dokonano porównania rozwoju kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci neurotypowych oraz ze spektrum autyzmu.

Trzeci rozdział wyjaśnia czytelnikowi czym jest teoria umysłu i jaki ma związek z kompetencją komunikacyjną. Każdy z powyższych rozdziałów został wzbogacony o przykłady potwierdzające teoretyczne założenia, pochodzące z literatury i doświadczeń zawodowych autorów w terapii z dziećmi z autyzmem.

W części praktycznej zawarto dwa ostatnie rozdziały. W rozdziale czwartym przeanalizowano 15 rozmów z wysokofunkcjonujacymi dziećmi z autyzmem. Teoretyczną bazą tych badań stały się teorie z zakresu pragmalingwistyki: teoria aktów mowy Johna L. Austina, rozwijana przez Johna R. Searle’a, oraz zasada kooperacji Paula Grice’a.

Rozdział piąty powstał w wyniku kompilacji założeń pragmalingwistycznych związanych z zasadą kooperacji i implikatur Grice’a oraz teorii umysłu i wynikających z niej procesów mentalizowania.

Książka adresowana jest do wszystkich zainteresowanych zagadnieniem autyzmu, a szczególnie kompetencją komunikacyjną dzieci z ASD: teoretycznymi podstawami badań pragmalingwistycznych i praktycznymi wnioskami, jak można te wyniki wykorzystywać w praktyce logopedycznej i psychoterapeutycznej.

O. Zamecka-Zalas, Polskie szkoły przedmiotów ojczystych w Wielkiej Brytanii w latach 1948-1989, 1948-1989, wyd. 2, 2022, cena 69,30 zł

Zamecka-Zalas Olga, Polskie szkoły przedmiotów ojczystych w Wielkiej Brytanii w latach 1948-1989, 2022, wyd. 2, 326 s., format B5, ISBN 978-83-67580-13-7, cena 69,30 zł

Publikacja dotyczy dziejów i struktury organizacyjnej systemu oświaty i szkolnictwa polonijnego w Wielkiej Brytanii po zakończeniu drugiej wojny światowej. W dysertacji omówiono rolę instytucji i stowarzyszeń emigracyjnych w tworzeniu szkół polskich oraz systemu edukacji kadr oświatowych i administracji szkolnej. Przedstawiono również realizację procesu nauczania oraz założenia organizacyjne i programowe wychowania narodowego i religijnego młodego pokolenia Polaków na uchodźctwie.

 

B. Zawadzka (red.), Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość - Przyszłość, 2009, cz. 3, cena 25,20 zł

p66 Bożena Zawadzka (red.), Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – Przyszłość, 2009, 230 s., format B5, ISBN 978-83-7133-394-1, 978-83-7133-415-3, cz. 3, cena 25,20 zł

Zadaniem wielu pedagogów, psychologów, jak również autorów niniejszej publikacji, kształtowanie indywidualnego systemu wartości ucznia odbywa się w płaszczyźnie jego wewnętrznych doświadczeń w kontaktach z uczestnikami procesu kształcenia, otoczenia bliższego i dalszego, w którym żyje. Poruszana problematyka została zawarta w trzech rozdziałach. Rozdział pierwszy zatytułowany „Edukacja a wartości” obejmuje prace dotyczące przestrzeni pedagogicznej i środowiska szkolnego stanowiących warunki edukacji do wartości i poprzez wartości. Jedną z wartości w pedagogice jest zdrowie ucznia, gdyż stanowi podłoże bytowe jego sfer życia: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej. Ze względu na jego rangę i znaczenie, wyodrębniono prace podejmujące tę problematykę w rozdziale drugim Zdrowie jako wartość w edukacji. Rozdział trzeci, poświęcony jest budowaniu systemu wartości ucznia poprzez cele i treści edukacyjne różnych przedmiotów, oddziaływanie wychowawcze nauczyciela i stwarzanie sytuacji oraz stosowne metody do aksjologicznej motywacji i działania. Publikacja niniejsza wpisuje się na listę prac dotyczących problematyki wartości w pedagogice i pedagogiki wartości, która staje się nie tylko aktualną, ale dominującą problematyką badawczą we współczesnej pedagogice w Polsce.

B. Zawadzka, T. Łączek (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, 2017, cena 75,60 zł

Pedagogika zdrowia_oklBożena Zawadzka, Tomasz Łączek (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce,  2017, 580 s., format B5, ISBN 978-83-7133-701-7, cena 75,60

Monografia zawiera charakterystykę sposobów patrzenia na problem  zdrowia  w ujęciu historycznym,   jak i próbą nakreślenia współczesnych obszarów poznawczo-badawczych  w dziedzinie pedagogiki zdrowia. Ma na celu także ukazanie miejsca pedagogiki zdrowia w przestrzeni subdyscypliny wprowadzającej do ogólnego systemu kształcenia i wychowania treści biologiczno-medycznych, mających znaczenie dla kształtowania osobowości młodego człowieka pod kątem dbałości o zdrowie i rozwój. Ponadto wskazanie dalszych  kierunków rozwoju  tejże pedagogiki zdrowia. Publikacja jest wieloautorską monografią, w której problem zdrowia w pedagogice został ukazany z różnych perspektyw historycznej, poznawczo-badawczej oraz  wypracowania wskazań dla praktyki edukacyjnej (zdrowotnej) na różnych poziomach nauczania. Monografia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców – teoretyków i praktyków – zainteresowanych złożonymi problemami zdrowotnymi, społecznymi, socjalnymi i pedagogicznymi. Publikacja może także być wykorzystana w procesie edukacyjnym studentów  różnych kierunków nauk społecznych, humanistycznych, kultury fizycznej oraz nauk o zdrowiu.

E. Zyzik, Wybrane determinanty pracy zawodowej nauczycieli przedszkoli publicznych, 2015, cena 38,85 zł

Wybrane determinanty_okl.cdr

Elżbieta Zyzik, Wybrane determinanty pracy zawodowej nauczycieli przedszkoli publicznych, 2015, 374 s., format B5, ISBN 978-83-7133-637-9, cena 38,85 zł

Prezentowana rozprawa o charakterze empirycznym zawiera analizę zespołu czynników determinujących pracę zawodową nauczycieli przedszkoli publicznych. Książka składa się z kilku rozdziałów, w skład których wchodzą rozważania teoretyczne, podstawy metodologiczne oraz interpretacje uzyskanych wyników badań. W pierwszym z nich zaprezentowano doświadczenia i aktualne tendencje rozwoju placówek wychowania przedszkolnego. Scharakteryzowano tu koncepcje wychowania przedszkolnego w świetle współczesnego systemu edukacji, uwarunkowania prawne placówek przedszkolnych. W dalszej części zaprezentowano organizację i zasady funkcjonowania instytucji przedszkolnych oraz zaakcentowano problem upowszechniania wychowania przedszkolnego w aspekcie obniżania wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego dzieci. Drugi rozdział dotyczy statusu zawodowego i ekonomicznego nauczycieli oraz poziomu zadowolenia z pracy. Przedstawiono tu również ocenę warunków pracy i relacji wewnątrzpracowniczych panujących w placówkach przedszkolnych. Trzeci rozdział charakteryzuje wyznaczniki pozycji zawodowej nauczycieli przedszkoli, czyli przepisy i uregulowania prawne, system kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Polsce, funkcje i role zawodowe nauczycieli. Kolejny rozdział dotyczy działalności pedagogicznej nauczycieli min. dydaktycznych aspektów pacy pedagogicznej w przedszkolu. Ostatni rozdział przedstawia wszechstronną współpracę nauczycieli przedszkoli z rodzicami wychowanków oraz środowiskiem lokalnym.

I. Żeber-Dzikowska, J. Bąk, Nauczyciel w lustrze refleksji. Rola twórczości pedagogicznej w kształceniu i praktyce zawodowej, 2021, cena 39,90 zł

Okładka, Ilona Żeber-Dzikowska, Joanna Bąk, Nauczyciel w lustrze refleksji.Ilona Żeber-Dzikowska, Joanna Bąk, Nauczyciel w lustrze refleksji. Rola twórczości pedagogicznej w kształceniu i praktyce zawodowej, 2021, 242 s., format B5, ISBN 978-83-7133-929-5, cena  39,90 zł

Inspiracją do badań nad tożsamością twórczo-pedagogiczną nauczyciela przedszkola w oparciu o teorię refleksyjno-transformacyjnego kształcenia było portfolio. Podjęty temat jest wsparciem dla badań nad jego rolą  w kształceniu nauczycieli w kierunku refleksyjności. Przedmiotem badań była twórczość pedagogiczna nauczyciela przedszkola zawarta w portfolio, która jest interpretacją zdobytych przez niego doświadczeń pedagogicznych, podkreśla jego szczególną rolę, konieczność posiadania umiejętności refleksyjnego myślenia, działania w procesie edukacji dziecka w wieku przedszkolnym. Celem badań było wykazanie znaczenia komponentów portfolio, jakimi są dziennik refleksji oraz wywiady jakościowe, ukazanie roli, jaką odgrywa twórczość pedagogiczna w budowaniu tożsamości twórczo-pedagogicznej nauczyciela,

Badania wykazały, iż twórczość refleksyjno-pedagogiczna posiada szereg atutów, jest wsparciem w  działaniach pedagogicznych nauczyciela, w konsekwencji przyczynia się do budowania twórczej tożsamości. Analiza twórczości pedagogicznej potwierdziła, że zbieranie prac i dokumentacja doświadczeń w portfolio ułatwia studentowi, w przyszłości nauczycielowi funkcjonowanie w pedagogicznej rzeczywistości. Badania autorek dowodzą, iż tworzenie portfolio, nauka pisania refleksji jest narzędziem usprawniającym działania pedagogiczne. Metoda portfolio wspomaga proces uczenia się a towarzysząc nauczycielowi w pracy zawodowej staje się komentarzem dla praktyki własnej, aktem autointerpretacji, kreowaniem siebie. Dzięki twórczości pedagogicznej nauczyciel dokonuje ewaluacji swej pracy, doskonaląc umiejętność samooceny. Buduje wewnętrzną motywację, rozwija umiejętności twórcze. Doskonali się pod względem organizacyjnym. Uczy się podejmować odpowiednie decyzje, rozwiązywać problemy, interpretować sytuacje pedagogiczne. Wszystko to wpływa na doskonalenie się nauczycielskiego warsztatu pracy, podążanie w kierunku profesjonalizmu. Z obserwacji wynika, iż nauka pisania refleksji  w znacznej mierze wzbogaca warsztat nauczycielski. Portfolio wraz z jego komponentami umożliwia nauczycielowi uzupełnić brakujące ogniwo – połączyć wiedzę teoretyczną z praktyką. Ułatwia  mu wejście do zawodu i późniejsze funkcjonowanie w obszarze pedagogicznym.

"Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne", t. 22, red. B. Matyjas, 2013, cena 28,35 zł

p67

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 22, red. Bożena Matyjas, 2013, 322 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 28,35 zł

Spis treści

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

  • MAŁGORZATA WASILEWSKA, Nauczyciel wobec utrudnień w procesie wychowania do wartości, s. 11
  • WOJCIECH DURANOWSKI, Critical views on schooling system- selected reformatory views in the framework of alternative pedagogy: deschooling and democratic education (free education), s. 23
  • EDYTA KOSIOR, Związek między poziomem rozwoju integracji sensorycznej a przystosowaniem społecznym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, s. 35
  • CLAUDIO G. CORTESE, Practice of football and life skills learning: an empirical study, s. 67
  • MARIUSZ SZTABA, W poszukiwaniu adekwatnego i integralnego rozumienia godności człowieka. Metodologiczne problemy i pedagogiczne implikacje, s. 79
  • KATARZYNA PALKA, Aspiracje życiowe (edukacyjno-zawodowe) młodzieży wiejskiej oraz ich środowiskowe uwarunkowania, s. 97
  • LESZEK KOT, Inwencje dwugłosowe Jana Sebastiana Bacha BWV 772786 – komentarz wykonawczo-pedagogiczny, s. 117
  • EWA PARKITA, Muzyczna aktywność percepcyjna dzieci w wieku przedszkolnym, s. 145
  • MACIEJ KOŁODZIEJSKI, PAWEŁ A. TRZOS, Środowiskowy wymiar uczenia się muzyki w kontekście rozwoju audiacji, s. 163
  • TOMASZ PRYMAK, KAROL KONASZEWSKI, Hierarchia wartości młodzieży umieszczonej w zakładzie poprawczym w Białymstoku, s. 179

    BADANIA I KOMUNIKATY

  • MAŁGORZATA WOLSKA-DŁUGOSZ, Przepis na życie studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – plany, dążenia, aspiracje, s. 191
  • PAULINA FORMA, Przestrzenie zagrożeń rodzin wielodzietnych – przegląd badań, s. 211
  • SZYMON SZERSZENIEWICZ, Wpływ środowiska kibiców na wychowanie młodzieży, s. 237
  • ZOFIA OKRAJ, Zasady i formy twórczych dyskusji – relacja z badań eksperymentalnych, s. 255
  • IRYNA DURKALEVYCH, Doznawanie traumy symbiotycznej przez młodzież wychowującą się w rodzinach emigrantów zarobkowych. Studium przypadku, s. 277

    RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

  • PAULINA FORMA, Bożena Matyjas, Dzieciństwo na wsi. Warunki życia i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2012, s. 293
  • PAULINA FORMA, Marek Świeca, Drama w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Stowarzyszenia „Nauka, Edukacja, Rozwój”, Ostrowiec Świętokrzyski 2012, s. 295
  • ANNA WILECZEK, IZABELA JAROS, Efektywna edukacja języka ojczystego dla wszystkich… 9 Międzynarodowa Konferencja IAIMTE 2013 w Paryżu, s. 297
  • LESZEK KOT, Muzyczne idee Hélene Grimaud, s. 299
„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 23, red. B. Matyjas, 2014, cena 19,95 zł

SPed_23_okladka_s1_4     „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 23, red. Bożena Matyjas, 2014, format B5, ISSN 2083-179X, cena 19,95 zł

SPIS TREŚCI

CONTENTS, s. 7

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

EWA JAROSZ, Społeczna podmiotowość dziecka – rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci, s. 11

DARYA FILATOVA, Aspekty metodologiczne dynamicznych metod ilościowych w badaniach społecznych: budowa modeli, s. 25

AGATA JUNGER, Obraz świata i własnego życia młodego pokolenia – reprezentantów subkultury hip-hopowej i młodzieży niezrzeszonej w subkulturach – analiza porównawcza, s. 35

WIOLETTA SZUMILAS-PRASZEK, Tożsamość społeczna singli w ponowoczesności. Singlizm jako alternatywna droga życia w stosunku do rodziny, s. 53

NATALIA MARIA RUMAN, Solidarność jako cnota moralna – postawą i zasadą życia ludzkiego według myśli Jana Pawła II w percepcji wychowawczej, s. 73

MAREK KĄTNY, Problematyka prozy społeczno-obyczajowej Walerego Z. L. Przyborowskiego, s. 95

NDRIEJ STASIEWSKIJ, Żanrowyje i formoobrazujussije aspekty sowriemiennoj bajannoj muzyki (na primierie tworciestwa ukrainskich kompozitorow), s. 117

TOMASZ STANISZEWSKI, Nauczyciel w sytuacji zagrożenia, s. 127

BADANIA I KOMUNIKATY

JUSTYNA MIKO-GIEDYK, Motywacja nauczycieli szkół wiejskich do wyrównywania szans edukacyjnych, s. 149

DANUTA NIKITENKO, Zainteresowania dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie wybranych szkół gminnych, s. 175

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

Małgorzata Kaliszewska, Esej pedagogiczny w kształceniu akademickim: teoria, praktyka i ocenianie, Wyd. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2009 – JUSTYNA SIKORA, s. 205

Projekt „Kompetencje kluczowe drogą twórczego rozwoju” – realizacja i efekty – AGNIESZKA ROGUSKA, s. 209

V Zjazd Pedagogów Społecznych: „Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi i wartościom w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych metod integracji i rozwoju społecznego”, Jachranka 26–28 listopada 2013 – TOMASZ SOSNOWSKI, s. 221

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 24, red. B. Matyjas, 2014, cena 44,10 zł

SPed_24_okladka_s_1_4

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 24, red. Bożena Matyjas, 2014, 500 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 44,10 zł

Spis treści

Contents, s. 7

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

KS. MARIUSZ SZTABA, Źródło i przyczyny współczesnego, wielopostaciowego kryzysu społecznego, s. 11

DANUTA KRZEŚNIAK-FIRLEJ, WALDEMAR FIRLEJ, Komisja Edukacji Narodowej (1773–1794) – w 240. rocznicę utworzenia KEN, s. 39

IZABELA JAROS, ANNA WILECZEK, Digital words… Harnessing technology to develop literacy skills in early education of children (on the example of the Polish language), s. 67

WERONA KRÓL-GIERAT, Zadania i kompetencje nauczyciela języka obcego w kształceniu integracyjnym: model sylwetki idealnej w ujęciu SPE-dydaktyczo pedeutologicznym, s. 77

ANNA HAJDUKIEWICZ, Therapy model of supporting social performance of children with developmental deficiencies, s. 91

ANA KAMINSKA, Ewaluacja jako element organizacji uczącej się, s. 101

MACIEJ KOŁODZIEJSKI, Nauczyciel jako refleksyjny i krytyczny badacz w perspektywie procesów autoewaluacyjnych, s. 115

WANDA DRÓŻKA, Rola nauczyciela w procesie inkluzji społecznej. Wyzwania, szanse, bariery, s. 133

JUSTYNA DOBROŁOWICZ, Dyskurs militarny o szkole. Polska edukacja na łamach opiniotwórczych tygodników, s. 157

RENATA WOJCIECHOWSKA, Bobomigi wykładowe. Analiza procesu komunikacji podczas wykładu, s. 175

JOANNA GJORGIEVSKA, Macedoński system edukacyjny – struktura i kluczowe obszary zmian s. 189

ALINA SBRUIEVA, Transformation of the Academic Culture of European University in the Context of the Risk Society, s. 215

BADANIA I KOMUNIKATY

RENATA MISZCZUK, Młodzież niedostosowana społecznie na świętokrzyskim rynku pracy, s. 231

MAŁGORZATA WOLSKA-DŁUGOSZ, Bezrobocie absolwentów szkół wyższych i sposoby ich aktywizacji zawodowej na przykładzie Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach, s. 245

PRZEMYSŁAWA NOWAK, EDYTA HIŃCZA, Wykorzystanie idei coachingu kariery w doradztwie zawodowym, s. 271

ARKADIUSZ URBANEK, Disturbed relations with adults as a key factor in socially harmful behaviours. On the basis of current criminals’ experiences, s. 287

KATARZYNA POTACZAŁA-PERZ, MONIKA WOJTKOWIAK, Między poradnictwem a mediacją w aspekcie działalności schronisk dla nieletnich, s. 309

MAŁGORZATA PRZYBYSZ-ZAREMBA, PAULINA JAKUBOWICZ, Style nauczania oraz sposoby przyswajania wiedzy szkolnej przez uczniów klas początkowych – ustalenia i propozycje, s. 325

ALICJA LEIX, ADRIANA WIEGEROVA, Język angielski w przedszkolach: dylematy psychologiczne i pedagogiczne, s. 345

FRANK JAMET, JEAN BARATGIN, DARYA FILATOVA, Global warming and the rise of the sea level: a study of intellectual development in preadolescents and adolescents from 11 to 15 years old, s. 357

JOANNA LEEK, An ounce of prevention is worth a pound of cure. Reducing Early School Leaving in Slovakia, s. 377

JAN KALENDA, DAVID SURÝ, How much internship? Requirements for specific vocational learning in the Czech Republic, s. 387

ILONA KOČVAROVÁ, JANA MAJERČÍKOVÁ, Oczekiwania studentów od opiekuna pracy dyplomowej w warunkach czeskiego uniwersytetu, s. 401

ELENA KOZLOVA, Структурные составляющие инновационной культуры будущего педагога, s. 421

PAWEŁ TRZOS, Od poznawania do rozumienia muzyki. O społeczno-edukacyjnych aspektach badań rozwoju audiacyjnego dziecka, s. 441

EWA PARKITA, Muzyczne upodobania współczesnej młodzieży, s. 459

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Alicja Baum: Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013 – JAN GIZA, s. 477

Recenzja opracowania pt. Afirmacja czy kontestacja? Dylemat społeczeństwa kapitalistycznego w kryzysie, red. Zbigniew Galor, Radomir Miński, Piotr Sałustowicz, Societas Pars Mundi Publishing, Bielefeld, Warszawa 2014, ss. 353 – PAULINA FORMA, s. 485

Sprawozdanie z konferencji „Wyzwania rynku edukacyjnego wobec rynku pracy. Wymiary lokalne, regionalne i ponadregionalne” (9–10.10.2014, Wrocław) – MICHAŁ DOBROŁOWICZ, s. 489

Wokół problemów zagrożonego człowieczeństwa – KATARZYNA BIAŁOBRZESKA, CEZARY KURKOWSKI, s. 493

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 25, red. B. Matyjas, 2015, cena 15,75 zł

SPed_25

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 25, red. Bożena Matyjas, 2015, 182 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 15,75 zł

 Artykuły i rozprawy

Małgorzata Olczak, Technika dostrzegania problemów T3/ZOOM w metodzie projektów, s. 11

Alicja Żywczok, Afirmacja przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Pedagogiczne implikacje dyskursu z tradycjonalizmem i antytradycjonalizmem, s. 33

Anna Nowak, Problematyka przyczyn i mechanizmów marginalizacji i wykluczenia społecznego w ujęciu teoretycznym, s. 47

Joanna Gjorgievska, Integracja etniczna w wielokulturowym środowisku szkół Macedonii, s. 61

Edyta Januszewska, Integracja imigrantów w Szwecji – wyzwania, szanse, zagrożenia, s. 83

Paweł Adam Trzos, Internal understanding of music in children’s education. Discussion and (re)interpretation of this issue, s. 97

Badania i komunikaty

Małgorzata Biedroń, Anna Mitręga, Kohabitacja w doświadczeniach osób żyjących w związkach nieformalnych – wybrane aspekty, s. 111

Joanna Łukasiewicz‑Wieleba, Alicja Baum, Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności uczniów niepublicznych szkół wiejskich i miejskich oraz ich uwarunkowania, s. 127

Małgorzata Krawczyk-Blicharska, Careers advisors’ competencies in creating youth career paths, s. 151

Recenzje, sprawozdania i opinie

Mirosław Grusiewicz, Wkład czasopisma „Wychowanie Muzyczne” w rozwój praktyki i teorii powszechnej edukacji muzycznej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Lublin 2015 – Ewa Parkita, s. 171

Anna Wileczek, Iwona Możdżonek, Szkolna (nie)komunikacja. Bariery w dyskursie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 – Agnieszka Miernik, s. 175

Beata Górnicka, Metodyka pracy opiekuńczo‑wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015 – Paulina Forma, s. 179

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 26, red. B. Matyjas, 2015, cena 35,70 zł

SPed_26_okladka_s_1i4 „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 26, red. Bożena Matyjas, 2015, 278 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 35,70 zł Spis treści Artykuły i rozprawy Małgorzata Stawiak-Ososińska, Dla społeczeństwa i nauki… Życie i działalność społeczna sir Beniamina Thompsona hrabiego Rumford, s. 11 Mariya Olijnyk, Nataliya Machynska, Formation and Development of Preschool Education and Teacher Training in the Bukovyna (the 19th and the beginning of the 21st century), s. 23 Danuta Krześniak-Firlej, Stanisław Majewski, Szkolnictwo wyższe w Polsce w pierwszej połowie XX stulecia – zarys dziejów, przemiany i organizacja, s. 35 Waldemar Firlej, Stanisław Majewski, Odbudowa szkolnictwa wyższego w Polsce w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej po II wojnie światowej, s. 57 Paulina Forma, Katarzyna Pałka, Educational activities undertaken in Poland for children and youth at risk of social exclusion, s. 75 Yuliya Derkach, Spiritual and Moral Culture as the Component of the Professional Culture of Teacher, s. 91 Justyna Dobrołowicz, Paradygmat interpretatywny w jakościowych badaniach społecznych, s. 99 Sławomir Chrost, Hermeneutyka w badaniach pedagogicznych – szanse i zagrożenia, s. 113 Barbara Klasińska, The Renaissance of the Research on Interests and a Systemic Paradigm, s. 129 Justyna Dobrołowicz, Discourse analysis as a method of discovering social reality, s. 141 Paulina Forma, Socjalizacja poprzez media społecznościowe. Szansa i zagrożenie, s. 151 Ryszard Błaszkiewicz, Invisible web academic search engines, s. 161 Paulina Barańska, Digital natives – modern teenagers’ use of the new media, s. 173 Badania i komunikaty Anna Róg, Patrycja Skrzypek, Dobry człowiek w opiniach dzieci w wieku przedszkolnym, s. 191 Bożena Matyjas, The culture of spending free time in families with primary school students, s. 205 Tetiana Koltunovych, Peculiarities of professional burnout of preschool teachers-pensioners, s. 215 Beata Zięba‑Kołodziej, Potrzeba, konieczność czy moralny obowiązek? Opieka nad niesamodzielnym seniorem w rodzinie, s. 235 Recenzje, sprawozdania i opinie Władysława Szulakiewicz, O uczących i uczonych – szkice z pedeutologii historycznej, Toruń 2014 – HANNA MARKIEWICZOWA, s. 259 Historyczno‑społeczne aspekty starzenia się i starości, red. Małgorzata Stawiak-Ososińska i Agnieszka Szplit, Agencja Reklamowa TOP – Drukarnia Cyfrowa, Kielce 2014 – BOŻENA ZBOINA, s. 265 Tomasz Łączek, Społeczne i edukacyjne uwarunkowania sukcesu życiowego młodzieży (Social and educational determinants of youth’s success stories), Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2014 – MARTA WILK, s. 267 Beata Górnicka, Metodyka pracy opiekuńczo‑wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015 – Małgorzata Wolska-Długosz, s. 273

„STUDIA PEDAGOGICZNE. PROBLEMY SPOŁECZNE, EDUKACYJNE I ARTYSTYCZNE”, T. 27, RED. B. MATYJAS, 2016, CENA 30,45 ZŁ

SPed_27_okladka_druk_15_11„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 27,  red. Bożena Matyjas, 2016, 232 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 30,45 zł

Spis treści

Witold Starnawski, Paradygmat humanistyczny w pedagogice, s. 11

Mariusz Sztaba, Wzory osobowe w procesie wychowania w refleksji Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II, s. 25

Barbara Grabowska, Na drodze ku zbliżeniu większości i mniejszości – szkoły z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej, s. 47

Magdalena Gajderowicz, Rola wychowawców, pedagogów i nauczycieli w przekazie prawdy historycznej o niemieckich obozach koncentracyjnych w Polsce, s. 61

Barbara Kalinowska-Witek, Redaktorki wybranych czasopis­m kobiecych Królestwa Polskiego drugiej połowy XIX wieku – o potrzebie edukacji kobiet i ich roli w życiu społecznym, s. 71

Wanda Matras-Mastalerz, Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego czytelników, s. 91

Badania i komunikaty

Monika Chodyna-Santus, The influence of the personal reflection of the researcher on the choice of the scientific paradigm and the research method. Doubts, reflections, quests of the aspiring researcher, s. 121

Anna Seredyńska, Znaczenie twórczości w poziomie zaangażowania nauczycieli akademickich w pracę grupy psychodynamicznej superwizji koleżeńskiej, s. 129

Agnieszka Szewczyk, Uczeń twórczy w wyobrażeniach studentów konformistów i nonkonformistów, s. 151

Lidia Pasich, Konkurs języka polskiego jako forma pracy z uczniami zdolnymi, s. 165

Małgorzata Kuśpit, Barbara Wojtanowska-Janusz, Trema a style radzenia sobie ze stresem uczniów szkół muzycznych, s. 181

Katarzyna Jakubczyk, Skills of students finishing the first stage of learning of mathematical modelling, s. 207

Paulina Jandała, Daily experiences of transnational families and their children (based on the research conducted in the UK and Poland), s. 215

Recenzje, sprawozdania i opinie

Ewa Kula, Marzena Pękowska, Polityczno-oświatowy wymiar edukacji ustawicznej w szkolnictwie wyższym. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015, ss. 90 – Kamila Pytowska, s. 225

Sprawozdanie z 14. Międzynarodowej Konferencji „Lifelong Learning. Continuous Education for Sustainable Development”, 3–5 czerwca 2016. St. Petersburg, Rosja – Halina Król, s. 229

 

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 28, red. B. Matyjas, 2016, cena 28,35 zł

SPed_28_okladka_druk_15_11„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 28,  red. Bożena Matyjas, 2016, 212 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 28,35 zł

spis treści

Artykuły i rozprawy

Iwona Czarnecka, Działalność Polskiego Związku Głuchych w latach 1966-1981, s. 11

Paulina Forma, Socjopsychologiczny predyktor dorastania w rodzinie wielodzietnej, s. 43

Małgorzata Krawczyk-Blicharska, Competences of a Career Advisor – European Implications, s. 51

Magda Lejzerowicz, Indywidualizacja w działalności wychowawczej i dydaktycznej, s. 67

Hanna Markiewicz, Obraz społeczności akademickiej i jej kultury we wspomnieniach z XIX i XX wieku, s. 85

Agnieszka Ogonowska, Piotr Słowik, Nauczyciel wobec zmian społeczno-kulturowych. Rola edukacji psychologicznej, s. 101

Małgorzata Wolska-Długosz, Volunteering as a form of help, s. 127

Badania i komunikaty

Anna Wileczek, Iwona Możdżonek, Communication Barriers in Early Childhood Education, s. 143

Svitlana Kohut, Professional pedagogical education as presented in the research of Ukrainian scientists, s. 161

Gabriela Piechaczek-Ogierman, Cele życiowe i aspiracje społeczno‑polityczne uczniów szkół gimnazjalnych polsko‑czeskiego pogranicza, s. 171

Katarzyna Słania, Portret lidera – aspekty teoretyczne i empiryczne w konstruowaniu wizji na temat działaczy społecznych, s. 187

Recenzje, sprawozdania i opinie

Education and Psychology – Międzynarodowa Konferencja, 22-24 listopada 2016 r., Kyoto, Japonia – HALINA KRÓL, s. 201

Małgorzata Jabłonowska, Edukacyjny wymiar samodzielności poznawczej. Szkice teoretyczne i dociekania empiryczne w kontekście zdolności uczniów gimnazjum, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 – TERESA GIZA, s. 203

Sprawozdanie z I Europejskiego Forum Nowych Technologii i Innowacji w Edukacji, 5-7 października 2016, Kielce, Polska – PAULINA FORMA, s. 209

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 29, red. B. Matyjas, 2017, cena 29,40 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 29,  red. Bożena Matyjas, 2017, 228 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 29,40  zł

SPIS TREŚCI

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

ALEKSANDER LOTKO, WOJCIECH SOŃTA, Ocena efektów kształcenia na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu

Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, s. 11

ADRIAN BERA, Czas trwania amnezji dziecięcej a wybrane cechy osobowości,  s. 25

KAZIMIERZ MISIASZEK, Edukacja chrześcijańska dorosłych, s. 49

SŁAWOMIR CHROST, Giuseppe Flores d’Arcais – personalizm pedagogiczny czy pedagogika osoby?, s. 63

GILOR ORIT, GILADA AVISSAR, Professional development of teacher-educators: inquiry based activities and reflective processes, s. 75

ANNA KUZIO, “Look straight into my eyes tell me the truth and not lies”. The exploitation of self-references in shaping self-awareness while

constructing deceptive messages: a case study of polish speaking individuals,  s. 91

IWONA MANDRZEJEWSKA-SMÓL, Aktywność edukacyjna osób w wieku senioralnym – wybrane konteksty, s. 109

BADANIA I KOMUNIKATY

ROBERT BOROCH, Sylwetka artystyczna Eugeniusza Bodo oczami studentów kulturoznawstwa – doniesienie badawcze (projekt), s. 125

KATARZYNA STĘPIEŃ, Sześciolatek w szkole – bezpieczeństwo rozwoju oraz potrzeba wsparcia, s. 141

ROBERT BOROCH, Mentoring instytucjonalny na przykładzie Culver Academies, Indiana (USA), s. 149

MAŁGORZATA GANC, RAFAŁ MILNER, WIESŁAW WIKTOR JĘDRZEJCZAK, HENRYK SKARŻYŃSKI, Terapia EEG Biofeedback dziewięcioletniego ucznia

szkoły podstawowej z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i ośrodkowymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego – studium przypadku, s. 167

PAULINA BARAŃSKA, Creative teacher is a creative child – how a teacher’s professional performance influences children’s activity in a pre-school age.

Theoretic and empirical approach, s. 189

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

O osobowości i nie tylko – w świetle poglądów Adolfa E. Szołtyska. Recenzja książki Adolfa E. Szołtyska: Filozofia osobowości. Wychowanie a zachowanie,

Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2016 – ALFRED SKORUPKA, s. 213

Sprawozdanie z konferencji „Wsparcie dziecka i rodziny we współczesnym dyskursie psychopedagogicznym”, Kielce, 22 marca 2017 – PAULINA FORMA, s. 225

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 30, red. B. Matyjas, 2017, cena 24,15 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 30, red. Bożena Matyjas, 2017, 182 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 24,15 zł

SPIS TREŚCI

ARTYKUŁY I ROZPRAWY
MAKSYM WYDERSKI, Marginalizacja społeczna ludzi starszych, s. 11
JOANNA LEEK, Wspieranie procesu uczenia się pojęć – od teorii do praktyki Edukacyjnej, s. 23
ANETA PŁUSA, Wsparcie edukacyjne dziecka z autyzmem, s. 37
KINGA TUREK, JOANNA SĄDEL, Znaczenie rodziny w rozwoju osobowości dziecka, s. 55
KATARZYNA WASILEWSKA-OSTROWSKA, Problems and needs of street children, s. 69
DOROTA MAGDALENA DUDZIŃSKA, Grupowe zajęcia logopedyczne dla dzieci jako popularna forma profilaktyki w przedszkolu, s. 81
PAWEŁ TRZOS, Słyszenie muzyki w perspektywie teorii audiacji, s. 93

BADANIA I KOMUNIKATY
CEZARY KURKOWSKI, KATARZYNA BIAŁOBRZESKA, MONIKA MACIEJEWSKA, Seniorzy na wsiach – przemiany w podejściu do starości i człowieka
starego w dynamicznie zmieniającym się środowisku, s. 107
GABRIELA PIECHACZEK-OGIERMAN, Plany młodzieży polsko-czeskiego pogranicza związane z wyjazdem za granicę, s. 127
MACIEJ KOŁODZIEJSKI, Umiejętności wokalne i muzyczno-percepcyjne uczniów klas czwartych szkoły podstawowej w quasi-eksperymentalnych
badaniach własnych w świetle teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, s. 141

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE
Zarys biografii intelektualnej profesora Waldemara Dutkiewicza (1939–2007) – PAWEŁ PILKIEWICZ, s. 171
Sprawozdanie z upowszechniania dobrych praktyk międzynarodowych – PAULINA FORMA, s. 181

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 31, red. B. Matyjas, 2018, cena 25,92 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 31,  red. Bożena Matyjas, 2018, 194 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 25,92  zł

SPIS TREŚCI

 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Małgorzata Ciczkowska-Giedziun, Magdalena Zmysłowska, Wolność i odpowiedzialność jako istotne wartości w pracy socjalnej z rodziną, s. 11

Bożena Matyjas, Szkoła jako przestrzeń edukacji i socjalizacji dzieci w środowisku dużego miasta, s. 25

Barbara Skałbania, Jak skutecznie pomagać – kompetencje nauczyciela do pomagania uczniom, s. 41

Maciej Kołodziejski, Twórcza perspektywa kształcenia w ogólnokształcących szkołach muzycznych jako idea wciąż aktualna, s. 57

Ireneusz Świtała, Seniorzy jako członkowie społeczności lokalnej – wybrane aspekty socjalno-etyczne, s. 79

Kinga Turek, Why do small children need a speech therapist? Speech therapist’s task in early support of child development, s. 95

Mateusz Barłóg, Marlena Stradomska, Diagnoza, jej metody i składowe oraz terapia psychologiczna jako etapy procesu wsparcia, s. 107

BADANIA I KOMUNIKATY

Paulina Forma, Krzysztof Łysak, Świętokrzyska szkoła zawodowa wobec zmian zachodzących w kształceniu zawodowym (w świetle komunikatów z badań „Nowoczesna szkoła zawodowa – nowoczesny region”), s. 121

Monika Bajak, Education to free time – upbringing environments and the development of new technology. The ways contemporary youth is spending free time. Own research, s. 135

Łukasz Pulchny, Słuchanie muzyki w świetle wybranych osiągnięć uczniów, s. 153

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

Kinga Turek, Joanna Sądel, Nauczycielskie normy etyczne – dekalog pracy nauczyciela, s. 175

Sprawozdanie z V Warsztatów Metodycznych dla Dyrektorów, Kierowników i Wychowawców burs i internatów z terenu województwa świętokrzyskiego (Kielce, 23 maja 2018 roku) – ANITA GARBAT, s. 191

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 32, red. B. Matyjas, 2018, cena 47,52 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 32,  red. Bożena Matyjas, 2018, 350 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 47,52 zł

Spis treści

Artykuły i rozprawy

BOŻENA CHROSTOWSKA, Potencjał grup samopomocowych w radzeniu sobie ze stygmatyzacją przeniesioną wśród rodziców dzieci z niepełnosprawnością …………………………..      13

JUSTYNA DOBROŁOWICZ, Rodzicielstwo i rodzina w neoliberalnej rzeczywistości                      29

BEATA GÓRNICKA, Samodzielność i kompetencje jako uwarunkowania niezależności życiowej osób z niepełnosprawnością – wybrane obszary szans i zagrożeń…………..      47

JAKUB PŁOWENS, Analfabetyzm funkcjonalny w odniesieniu do czytania ze zrozumieniem i uczenia się języka obcego …………………………………………………………………………..      65

MARCIN WARMIŃSKI, Postawy obywatelskie młodzieży jako pochodna edukacji wczesnoszkolnej            …………………………………………………………………………………. 79

KINGA TUREK, The help for handicapped children and children at risk of being handicapped – early support of child development ……………………………………………………………..      91

ANNA WILECZEK, Obrazy współczesnego rodzicielstwa na stronach parentingowych                   105

JOANNA SĄDEL, KINGA TUREK, Rola logopedy, środowiska rodzinnego i przedszkolnego w stymulowaniu rozwoju mowy dziecka ……………………………………………………….    125

Dorota Bełtkiewicz, Kontrast jako koncept. Opozycje w bajkach dawnych i najnowszych                  137

Badania i komunikaty

JOANNA ŁUKASIEWICZ-WIELEBA, Media w życiu zdolnego dziecka w narracjach rodziców                     159

KATARZYNA BIAŁOBRZESKA, CEZARY KURKOWSKI, Uczestnictwo seniorów zamieszkujących tereny wiejskie w życiu rodzinnym i społecznym – syndrom znikającej ławeczki ……    179

SYLWIA GWIAZDOWSKA-STAŃCZAK, Postrzeganie własnej rodziny przez adolescentów             193

ANNA PERKOWSKA-KLEJMAN, Studiowanie za granicą a osądzanie
refleksyjne ………………………………………………………………………    211

Jubileusz

MAREK KĄTNY, Ważne epizody z życia Wydziału Pedagogicznego……..    235

ANDRZEJ JOPKIEWICZ, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach jako ośrodek badań auksologicznych         ……………………………………………………………………………….. 239

ZDZISŁAW RATAJEK, Dobry projekt dla tego regionu. Refleksja w 50. rocznicę utworzenia Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach                 247

WITOLD DOBROŁOWICZ, Gratulacje i okruchy wspomnień ……………….    257

ALINA BIELAWSKA, Utkane ze wspomnień. Upamiętnienie jubileuszu 50-lecia Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach …….    263

MARIA SYNOWIEC-BUGLEWICZ, Wspomnienia wykładowcy psychologii    281

 

Biopsychospołeczny rozwój człowieka. Przegląd treści publikowanych w ostatniej dekadzie, dokonany z okazji 10-lecia czasopisma „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”                    285

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 33, red. B. Matyjas, 2019, cena 28,08 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 33,  red. Bożena Matyjas, 2019, 208 s.,  format B5, ISSN 2083-179X, cena 28,08 zł

Spis treści

Artykuły i rozprawy

Sławomir Chrost, Propozycja wychowania religijnego osób ze znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym. Orientacja katolicka ……………………………………………………          11

Teresa Giza, Kształcenie uczniów zdolnych – między inkluzją
a segregacją …………………………………………………………………………………………          31

Renata Jedlińska, Współczesne procesy globalizacji – wybrane aspekty         49

Monika Sobczyk, Wybrane aspekty funkcjonowania edukacyjnego osób niewidomych i słabowidzących w przedszkolach i klasach I–III szkoły podstawowej ……………………          73

Marlena Stradomska, Samobójstwo w środowisku pracy – jak pracować z osobą z zaburzeniami natury psychicznej? ………………………………………………………………………………………..          87

Badania i komunikaty

Wanda Dróżka, The positive and negative aspects of professional work
in the experience of teachers ……………………………………………………………       101

Tomasz Warzocha, Anna Winiarczyk, Jeszcze wybór czy już konieczność wykorzystywania przez nauczycieli TIK w edukacji? – opinie studentów kierunków nauczycielskich Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego …………………………………….       125

Elżbieta Klima, Dogoterapia formą wspomagania dzieci
z niepełnosprawnością sprzężoną …………………………………………………..       153

Recenzje, sprawozdania i opinie

Justyna Dobrołowicz, Anita Garbat, Aleksandra Pak, Macierzyństwo i ojcostwo w warunkach zmiany społeczno-kulturowej. Od wyobrażeń do rzeczywistości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2018 – Alicja Żywczok ………………………………………       187

Ewa Banasińska, Model opieki hospicyjnej w myśli i w posłudze księdza Eugeniusza Dutkiewicza. Idee i wyzwania …………………………………………………………………………………………..       193

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 34, red. B. Matyjas, 2019, cena 23,76 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 34,  red. Bożena Matyjas, 2019, 172 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 23,76 zł

Spis treści

Artykuły i rozprawy

Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Rodzinne uwarunkowania nierówności w rozwijaniu zdolności dzieci                                                                                                                                               11

Alicja Baum, Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Samoocena uzdolnionych szachistów i ich rówieśników                   27

Zofia Okraj, Twórcza praca dydaktyczna nauczycieli akademickich
w świetle The Evolving Systems Approach to Creative Work (ESA)
Howarda E. Grubera                                                                                                45

Małgorzata Stańczak, Metody oddziaływań wychowawczych w rodzinach zdolnych dzieci                 59

Badania i komunikaty

Вера Лемиш, Наталия Александрова, Педагогические аспекты
социальной поддержки людей, осуществляющих уход за
родственниками, больными деменцией                                                     79

Anna Róża Makaruk, Efekty uczestnictwa w Interpersonalnym Treningu
Twórczego Myślenia – wstępne wyniki badań predyspozycji twórczych    89

Maria Trzcińska-Król, Komunikacja oraz współdziałanie nauczycieli
i rodziców w świetle badań sondażowych                                                    101

Janina Florczykiewicz, Rozwój podmiotowy w warsztacie twórczym –
badania jakościowe nad rezultatami procesu warsztatowego              121

Larisa Mitina, Concept and technology of personal and professional
development of a poly-subject community “teacher – student”            135

Recenzje, sprawozdania i opinie

Krystyna Najder-Stefaniak, Wspólnotowość i solidarność w realizowaniu pedagogiki twórczości                     151

Paulina Rzepecka, W jakim stopniu sztuczna inteligencja jest w stanie
zastąpić człowieka?                                                                                               161

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 35, red. B. Matyjas, 2020, cena 43,20 zł

Okładka, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 35,  red. Bożena Matyjas„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 35,  red. Bożena Matyjas, 2020, 312 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 43,20 zł

ARTYKUŁY I ROZPRAWY
MARIOLA WOJCIECHOWSKA, DARIUSZ ADAMCZYK, Wartość pokój na świecie w systemie wartości młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . 11
HENRYK CUDAK, SŁAWOMIR CUDAK, Znaczenie rodziny w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży . . . . . . . . . . 37
URSZULA SZUŚCIK, Percepcja wzrokowa w stymulacji twórczości plastycznej dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
MONIKA LEWICKA, Dziecko w kontekście świata wartości rodziców. Realizacja zadań wynikających z rodzicielstwa . . . . . . . . . . . . . . . 63
KATARZYNA ROGOZIŃSKA, O potrzebie kształcenia studentów – przyszłych
nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie emisji głosu….. 77
MARLENA STRADOMSKA, Zasoby indywidualne wolontariuszy pracujących w klinikach medycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 89
ANNA KANABROCKA, Connectivism. Implications for andragogical activities during professional gatherings . . . . . . . . . . . . . . . 103
DOROTA BEŁTKIEWICZ, Rola literatury w procesie kształtowania się kompetencji kulturowej, językowej i komunikacyjnej . . . . . . . . . . . . . 119
MARTA KUCZYŃSKA, Rozwód w retrospekcji rozwiedzionych matek . . . . . . . . . . 133
MARIUSZ CICHOSZ, Education and Ideology – within the Framework of Real Socialism – Paths of Development of Polish Socialist Pedagogy . . . . . . . . . . . 151
BADANIA I KOMUNIKATY
ANNA NOWAK, Edukacja włączająca w opiniach i ocenach nauczycieli – doniesienia z badań . . . . . . . . . . . . .. 169
TERESA GIZA, Konteksty (między)kulturowe kształcenia uczniów zdolnych na przykładzie badań wśród nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
ANNA WINIARCZYK, TOMASZ WARZOCHA, Akademicki proces kształcenia kandydatów na nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji w świetle badań studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego . . . . .. . . . . . . 199
EUNIKA BARON-POLAŃCZYK, Komunikacja sieciowa w hierarchii ważności działań dzieci i młodzieży w opinii uczniów i nauczycieli (raport z badań) . . 221
ELENA ASMAKOVETS, SŁAWOMIR KOZIEJ, Internetowe fora dyskusyjne jako miejsce rozwiązywania realnych problemów przez polskich i rosyjskich studentów . . . . . . . . . .241
PAULINA FORMA, ANNA KANABROCKA, Kompetencje informacyjne uczniów klas IV–VIII oraz ich rodziców – spostrzeżenia po realizacji badania pilotażowego . . . . . . . . . . . . . . . . 253
BARBARA GRABOWSKA, MIROSŁAWA PARLAK, Kształcenie nauczycieli w Polsce w opinii studentów edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań . …… . 267
WERONA KRÓL-GIERAT, PAULINA FORMA, Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na egzaminie ósmoklasisty z języka obcego . . . . 281
RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE
MAŁGORZATA JABŁONOWSKA, JUSTYNA WIŚNIEWSKA, Sprawozdanie z X Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego . . . . . . . . . . 303

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 36, t. 37 – wydanie specjalne, red. Bożena Matyjas, 2020, cena 43,20 zł

Okładka, Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 36, t. 37, red. B. Matyjas„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 36, t. 37 – wydanie specjalne,  red. Bożena Matyjas, 2020, 189 s., 118 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 43,20 zł

SPIS TREŚCI

TOM 36

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

JOANNA MADALIŃSKA-MICHALAK, NIGINA MISIROVA, The development of

school education in Uzbekistan: Education policy priorities . . . . . . . . . . . . . . .       5

ANNA ROŻA MAKARUK, Efekty uczestnictwa w interpersonalnym

treningu twórczego myślenia – wstępne wyniki badań kompetencji

interpersonalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .            23

OLENA BOCHAROVA, Edukacja alternatywna na Ukrainie. Koncepcja pracy

szkoły autorskiej Mikołaja Guzika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

JUSTYNA ŚWIERCZYŃSKA, IZABELA CHOJNOWSKA-ĆWIĄKAŁA, KATARZYNA

LIPSKA, Przebieg rozwoju oraz wpływ środowiska rodzinnego na rozwój

mutyzmu wybiorczego u dwóch sióstr – studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . 51

IRYNA MANCZAK, MARIA BAJAK, Beacony w muzeach: przypadek osób

z niepełnosprawnością sensoryczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   65

MONIKA KUBIAK, Baśnioterapia jako nowatorska forma prowadzenia zajęć

logopedycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .        85

BADANIA I KOMUNIKATY

ZOFIA OKRAJ, „Splot aktywności” w twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli

akademickich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .         103

AGNIESZKA KACZOR, Formalne i nieformalne uwarunkowania roli zawodowej

wychowawcy świetlicy szkolnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

MIŁOSZ WAWRZYNIEC ROMANIUK, JOANNA ŁUKASIEWICZ-WIELEBA,

A seagoing sailing yacht as a development environment for sailing people . . .      145

HANNA ACHREMOWICZ, Pomiędzy piętnem a potencjałem – badania

w działaniu (action research) w społeczności dotkniętej wykluczeniem

we Wrocławiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .           167

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

DARIA ROGOWSKA, Recenzja książki monograficznej pod redakcją naukową

Grzegorza Ignatowskiego i Sławomira Szymańskiego, pt. Starość –

aktywność, bezpieczeństwo, Internet i nowoczesne technologie, Wydawnictwo

Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2019, ss. 188 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     185

 

TOM 37

RESEARCHES & STATEMENTS

CEZARY KURKOWSKI, KATARZYNA BIAŁOBRZESKA, Sustainability

and effectiveness of social force activated under the participation in social

and cultural projects implemented in Warmia and Mazury . . . . . . . . . . . . . . . .       5

MAŁGORZATA KALISZEWSKA, BARBARA KLASIŃSKA, The conditioning of

hermeneutic competences of students of pedagogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    29

CEZARY KURKOWSKI, KATARZYNA BIAŁOBRZESKA, Barriers to the activation

of social forces stimulated by participation in social and cultural projects . . .       47

KATARZYNA POTACZAŁA-PERZ, Belief in life as a zero-sum game in terms of

stress and the social world perception . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

EMILIA ŻYŁKIEWICZ-PŁOŃSKA, KATARZYNA RYCHLICKA-MARASZEK,

Socioecological resources of Polish youth in the perspective of resilience . . .       79

ELIZA MAZUR, PAULINA FORMA, Self-injury of convicts in conditions of

prison isolation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     101

 

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 38 , red. Bożena Matyjas, 2021, cena 25,92 zł

Okładka, Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne,  t. 38 ,  red. Bożena Matyjas„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 38 ,  red. Bożena Matyjas, 2021, 166 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 25,92 zł

SPIS TREŚCI

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

MARZENNA MAGDA-ADAMOWICZ, Kompetencje profesjonalne nauczyciela. Deskrypcje i reinterpretacje . . . . .             11

PATRYCJA HANYGA, Kształtowanie się form i treści czasu wolnego na przestrzeni minionego wieku . . . . . . 23

RENATA JEDLIŃSKA, Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji . . . . . .33

JANUSZ MIĄSO, Dialektyka paradygmatu głębi i powierzchowności – potrzeba głębszych relacji i pogłębionej edukacji – w perspektywie personalizmu uniwersalistycznego . . . . . . . 55

PATRYCJA PAŃTAK, Najważniejsze jest dobro dziecka, czyli władza rodzicielska przed i po rozwodzie . . . . . . .73

BADANIA I KOMUNIKATY

DANIEL KUKLA, MIROSŁAW MIELCZAREK, Preparation of Socially Maladjusted Youth to Professional Independence in Youth Educational Centres . . . . . . . 93

BOŻENA MATYJAS, Znaczenie bajkoterapii w okresie dzieciństwa w opiniach nauczycieli przedszkola . . . . . . . . 109

NATALIA ZYGMUNT, Preferencje muzyczne współczesnej młodzieży . . . . . . . 119

MACIEJ ŻYWNO, Wolontariat w dobie pandemii COVID-19 . . . . . . . .131

ADAM NARUSZEWICZ, Implementation of Programming Contents at the Early School Stage – Outline . . . . . . . . .145

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

PAULINA FORMA, Działania podejmowane w ramach projektu Bardzo Młoda Kultura (BMK) w regionie świętokrzyskim i ich wpływ na wzrost   kompetencji młodego pokolenia . . . .  161

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 39, red. Bożena Matyjas, 2021, cena 38,88 zł

Okładka, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 39 ,  red. Bożena Matyjas„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 39 ,  red. Bożena Matyjas, 2021, 222 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 38,88 zł

SPIS TREŚCI

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

MIROSŁAWA WAWRZAK-CHODACZEK, Wykorzystywanie nowych technologii

informacyjnych IT przez dzieci w świetle wyników badań . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

MAGDALENA SASIN, Upowszechnianie sztuki w internecie w czasie pandemii

COVID-19 – między nadmiernym pesymizmem a hurraoptymizmem . . . . . 37

ALICJA BAUM, JOANNA ŁUKASIEWICZ-WIELEBA, Działania instytucji

i trenerów na rzecz rozwoju uzdolnień sportowych dzieci w czasie izolacji

społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. Perspektywa rodzicielska 49

EWA JÓWKO, Starość w perspektywie młodzieży 17–19-letniej . . . . . . . . . . . . . . . .    69

GRZEGORZ KIEDROWICZ, KATARZYNA ZIĘBAKOWSKA-CECOT, Proces

uspołeczniania adolescentów w okresie pandemii jako determinant

skutecznej edukacji zdalnej – wyzwanie pokolenia iGen . . . . . . . . . . . . . . . . . .       79

ANNA PRZYGODA, Investigating the Link Between Involvement in Raising

Grandchildren and Seniors’ Self-Assessed Quality of Life . . . . . . . . . . . . . . . . .      99

PATRYCJA HANYGA, Nieznane oblicza czasu wolnego w świecie pogrążonym

w pandemii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .         113

JUSTYNA ŚWIERCZYŃSKA, Wpływ rozwodu rodziców i diagnozy zespołu

Aspergera na funkcjonowanie 10-letniego chłopca – studium przypadku . . .         121

KAROLINA WIŚNIEWSKA, Zasoby rodzinne a funkcjonowanie dziecka

przewlekle chorego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .            137

ALEKSANDRA SZCZYGIEŁ, Era multimediów – niebezpieczeństwa, wyzwania

i możliwości dla edukacji i wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   151

BADANIA I KOMUNIKATY

BARBARA SKAŁBANIA, WITOLD PIETRUK, Preferencje zawodowe uczniów klas

ósmych i ich wybory edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

EWA DUDA, Participation in the miniLogia Computing Competition – Trends

Emerging from the Long-Run Experience . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     185

MARLENA STRADOMSKA, E-narkotyki w opinii i doświadczeniu młodych

dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .          207

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 40 , red. Bożena Matyjas, 2022, cena 45,36 zł

Okładka, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 40„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 40 ,  red. Bożena Matyjas, 2022, 216 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 45,36 zł

Spis treści

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

TERESA WILK, Rewitalizacja zajęć pozalekcyjnych w obszarze sztuki w rodzimym systemie edukacyjnym . . . . . . . .11

JAROSŁAW MICHALSKI, Uzasadnienie ważności przywództwa dyrektorów szkół . . . . . .27

SŁAWOMIR CUDAK, Kształtowanie wartości dzieci i młodzieży w uwarunkowaniach społeczno-emocjonalnych współczesnej rodziny . . . . .45

EWELINA J. KONIECZNA, Próba implementacji techniki rysunku na dowolny temat na grunt praktyki pedagogicznej . . . . . . . . 59

RENATA JEDLIŃSKA, Sytuacja kobiet na rynku pracy w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa świętokrzyskiego . . . . . . .75

BOŻENA CHROSTOWSKA, Wolontariat koleżeński jako forma wsparcia psychospołecznego osób w spektrum autyzmu – przykład programu wolontariat koleżeński „Mary i Max” . . . . 93

SŁAWOMIR CUDAK, The importance of parental authority and its determinants within the family . . . . . . . . .111

PAULINA FORMA, ANNA HAJDUKIEWICZ, E-wsparcie jako kategoria wsparcia uczniów i rodziców w dobie pandemii . . . . . . . . . . . . . . .123

BADANIA I KOMUNIKATY

ANN ODROWĄŻ-COATES, JOANNA PAWŁOWSKA, Nazwiska zamężnych kobiet a emancypacyjny charakter zmian społecznych . . . . . . . . . . . . . 141

ANNA WINIARCZYK, Trudności wychowawcze dzieci w obiektywie rodziny migracyjnej . . . . . .159

IRYNA MANCZAK, MARIA BAJAK, Wymiar edukacyjny muzealnej aplikacji

mobilnej: przypadek Żydowskiego Muzeum Galicja w Krakowie . . . . . . . .179

RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE

MAŁGORZATA KALISZEWSKA, BOŻENA ZAWADZKA, Maciej Demel jako wrażliwy recenzent i krytyk adaptacyjny . . . . . . . . 199

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 41, red. Bożena Matyjas, 2023, cena 60,48 zł

„Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”,  t. 41,  red. Bożena Matyjas, 2023, 248 s., format B5, ISSN 2083-179X, cena 60,48 zł

Spis treści

ARTYKUŁY I ROZPRAWY

WANDA DRÓŻKA, Przemiany etosu i roli społecznej nauczyciela w świetle

badań biograficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                11

DANUTA URBANIAK-ZAJĄC, Teoretyczne konteksty pedagogicznej profesjonalności

(w tym nauczycielskiej) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                33

MAGDALENA LEŻUCHA, ADAM HOFMAN, Zmiana w systemie nauczania

jako podłoże dla rozwoju przywództwa nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .      47

TOMASZ ŁĄCZEK, Sukces zawodowy w kontekście nabywania kompetencji przyszłości . . . .       67

MAGDALENA LEŻUCHA, KAROLINA CZERWIEC, Transpłciowość dzieci

i młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .             87

MONIKA MACIEJEWSKA, Lekcje z pandemii. Doświadczenia kryzysowej edukacji

zdalnej a inicjowanie transformatywnego uczenia się studentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .        111

SYLWESTER ZAGULSKI, Bieżące wyzwania edukacji antydyskryminacyjnej

w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .             133

SYLWIA ZYDEK, Szkoły tworzone przez Urszulę Ledóchowską (1865–1939) na terenie

Polski w latach dwudziestych XX wieku jako odpowiedź na potrzeby edukacyjne . . . . . . .            155

ANNA GODLEWSKA-ZAORSKA, Czarodziejskie słowo w czasach pandemii.

Bajki, dzieci i rodzice (doniesienia z badań) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   169

ANNA KAROWICZ, Wiedza nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

o rozwoju mowy i jej zaburzeniach jako czynnik wspierający wczesną

interwencję logopedyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                181

KATARZYNA SZOSTAKOWSKA, Wielowymiarowość infantylizacji osób starszych –

wyniki badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                195

KATARZYNA BIAŁOBRZESKA, Wykluczenie transportowe seniorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . .         209

JÓZEFA BAŁACHOWICZ, ZUZANNA ZBRÓG,

Sprawozdanie z II międzynarodowej konferencji naukowej Zmiany środowiska

uczenia się we wczesnej edukacji podczas (i po) pandemii – badania, dialog,

rozwojowe zasoby i codzienne praktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   227

PAULINA FORMA, Odnowienie doktoratu mistrza polskiej pedagogiki

profesora Tadeusza Pilcha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239